آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید دریای مازندران که بزرگترین دریاچه جهان است ، ۷۸۲۰۰ کیلومتر مکعب آب دارد؟ وسعت این دریاچه ۳۷۱۰۰۰ کیلومتر مربع و متوسط عمق آن ۱۸۴ متر است.حداکثر عمق آن ۱۰۰۰ متر …

آیا می‌دانید دریای مازندران که بزرگترین دریاچه جهان است ، ۷۸۲۰۰ کیلومتر مکعب آب دارد؟ وسعت این دریاچه ۳۷۱۰۰۰ کیلومتر مربع و متوسط عمق آن ۱۸۴ متر است.حداکثر عمق آن ۱۰۰۰ متر است.
● آیا می‌دانید هرمان مایر ، اسطوره اسکی اتریش، در نوجوانی از اسکی بیزار بود؟
هرمان مایر شاگرد تنبل آدکامی اسکی بود و وقتی ۱۵ ساله بود او را از آنجا اخراج کردند. مدیر آکادمی به او گفت که استعدادی در اسکی ندارد و هرگز یک اسکی باز نخواهد شد. هرمان مایر ، بعدها با حمایت والدینش اسکی را از سرگرفت و یکی از بهترین اسکی‌‌بازان جهان شد.
او ۲ مدال طلا در المپیک زمستانی ۱۹۹۸ ناگونو و ۲ مدال نقره و برنز در المپیک زمستانی ۲۰۰۶ تورینو کسب کرد. او ۳ مدال طلای رقابت‌های قهرمانی جهانی اسکی را نیز به دست آورد.
● آیا می‌دانید در دوران باستان، یونانی‌ها بدمینتون بازی می‌کردند؟
یونانی‌ها به نوعی بازی می‌پرداختند که شباهت زیادی به بدمینتون امروزی داشت. در قرن شانزدهم ژاپنی‌ها نیز یک بازی به نام هانت سوکی داشتند که بی‌شباهت به بدمینتون نبود. این بازی را در قرن هجدهم، هندی‌ها پونا می‌گفتند. اما بدمینتون به شکل امروزی خود در سال ۱۸۷۳ در مکانی در انگلیس به نام بدمینتون هاوس ابداع شد. از آن زمان به این ورزش، بدمینتون نام دادند.
● آیا می‌دانید بلندترین قله آسیای جنوب شرقی چه نام دارد؟
قله کانیبالو در مالزی با ارتفاع ۴۰۹۵ متر بلندترین قله آسیای جنوب شرقی است. شهرت این قله به علت ارکیده‌های وحشی آن است. شما حتی برفرار قله، گل‌های ارکیده را می‌‌بینید. در کوهستان کانیبالو بیش از ۸۰۰ نوع گل ارکیده می‌روید که نمونه‌اش در هیچ جای دیگر جهان دیده نمی‌شود. قله در نزدیکی دریا قرار دارد و از فرازش می‌شود تا دور دست‌های دریا را دید.
صعود به قله، نیازمند تجهیزات کوهنوردی نیست و یک نفر با داشتن آمادگی جسمانی، براحتی به این قله صعود می‌کند.
● آیا می‌دانید بکهام در چند دوره جام‌جهانی گل زد؟
بکهام در ۳ دوره جام جهانی گل زده است. او تنها بازیکن انگلیسی است که به چنین توفیقی رسیده است. البته در سطح جهانی، ۲۲ بازیکن این موفقیت را کسب کرده‌اند که یکی‌شان بکهام است.
● آیا می‌دانید اولین کسی که هر ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر را فتح کرد، کیست؟
راینهولدمسنر ایتالیایی اولین کسی است که این ۱۴ قله را فتح کرده است. او از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶ به این موفقیت‌ها رسید.
مسنر همچنین اولین کوهنوردی است که بدون استفاده از کپسول اکسیژن به قله اورست رسید. این موفقیت در سال ۱۹۸۰ حاصل آمد. در همان سال و به هنگام باران‌های موسمی هیمالیا، اولین کسی بود که به طور انفرادی قله اورست را فتح کرد. مسنر در سال ۲۰۰۴ مسیر ۲۰۰۰ کیلومتری صحرای گبی (Gobi) را پیمود.
● آیا می‌دانید صحرای آفریقا چقدر مساحت دارد؟
صحرای آفریقا مساحتی بیش از قاره اقیانوسیه دارد. این صحرا با وسعتی بالغ بر ۹ میلیون کیلومتر مربع، شمال آفریقا را از مرکز و جنوب آن جدا می‌کند. صحرا محل زندگی مردمی از اقوام مختلف است. بیشتر این مردم به زبان عربی صحبت می‌کنند. قسمتی از مسابقه‌ اتومبیلرانی رالی داکار از صحرای آفریقا می‌گذرد که دشوارترین و پرحادثه‌ترین مراحل آن است.
● آیا می‌دانید اولین مسابقه فوتبال بین دو تیم ملی را چه تیم‌هایی برگزار کردند؟
اولین مسابقه بین دو تیم ملی فوتبال در سال ۱۸۷۲ در شهر گلاسگو بین انگلیس و اسکاتلند برگزار شد. در آن موقع فوتبال به ندرت در خارج از بریتانیا بازی می‌شد.
● آیا می‌دانید اولین بازی نهایی جام جهانی فوتبال در کدام ورزشگاه برگزار شد؟
ورزشگاه سنته ناریو (Centenario) در اروگوئه روز ۳۰ ژوئیه ۱۹۳۰ میزبان بازی نهایی جام‌جهانی بین اروگوئه و آرژانتین بود که اروگوئه با حساب ۴ بر ۲ پیروز شد. ۸۰ هزار نفر از این بازی دیدن کردند. گنجایش کنونی این ورزشگاه، ۷۶ هزار تماشاگر است.

‌ گروه ترجمه
جهانگیر چراتی