مدال برای مسن ترین ورزشکار

ژانگ ژیاونگ، قهرمان تنیس روی میز در سال ۱۹۵۷ در یکی از شهرهای شمالی چین به دنیا آمد. پدر او ورزشکار بود و ژانگ از دوران کودکی در رشته های مختلف ورزشی فعالیت داشت. ژانگ در سن ۱۰ سالگی …

ژانگ ژیاونگ، قهرمان تنیس روی میز در سال ۱۹۵۷ در یکی از شهرهای شمالی چین به دنیا آمد. پدر او ورزشکار بود و ژانگ از دوران کودکی در رشته های مختلف ورزشی فعالیت داشت. ژانگ در سن ۱۰ سالگی به مدرسه ورزش رفت و فعالیت خود را در رشته تنیس روی میز آغاز کرد. ژانگ تا سال ،۱۹۷۶ در بسیاری از مسابقات شرکت کرد و موفق به کسب چند مقام قهرمانی شد.
در سال ،۱۹۷۶ ژانگ به علت درد شدید در ناحیه زانو از شرکت در مسابقات جهانی تنیس روی میز، که در آن سال برگزار شد، محروم ماند. پس از تشخیص غده بدخیم واقع در ناحیه زانو، پزشکان معالج به ژانگ پیشنهاد کردند این ورزش را برای همیشه کنار بگذارد، اما ژانگ از ادامه فعالیت ناامید نشد و با وجود نقص بزرگی که در پای او وجود داشت، در مسابقات پارالیمپیک سئول ۱۹۸۸ شرکت کرد. مسابقات پارالیمپیک سئول یکی از سخت ترین تجارب ژانگ بود. مفاصل مصنوعی که در پای او وجود داشت، ارزان قیمت بودند و در طول بازی، باعث درد در ناحیه زانوی ژانگ می شدند. با وجود تمام مشکلات ژانگ در آن دوره از مسابقات موفق به کسب مدال طلا در رشته تنیس روی میز شد. پس از آن موفق به کسب شش مقام قهرمانی در مسابقات دیگر جهانی شد.
آخرین نبرد ژانگ، به حضور او در مسابقات پارالیمپیک آتن ۲۰۰۴ بازمی گردد. او در مسابقات المپیک آتن ۲۰۰۴ در برابر حریف سوئدی که ۳۰ سال از او کوچکتر بود، یک بازی حرفه ای را به معرض نمایش گذاشت. در آن دوره از رقابت ها، ۳۰ عضو مصنوعی که در پای او کار گذاشته شده بود، دچار آسیب شد و مجبور به تعویض آنها شد. ژانگ در حال حاضر خود را برای شرکت در مسابقات تنیس روی میز، پارالیمپیک پکن ۲۰۰۸ آماده می کند. این ورزشکار ۵۱ ساله، مسن ترین ورزشکار چینی محسوب می شود و امیدوار است در این دوره از رقابت ها نیز مقام طلا را از آن خود کند.


[دنیا پرتو]