شیرینی خرمایی

توصیه می‌کنیم هنگام افطار کمتر از این پیش غذا استفاده کنید و هنگام سحری بیشتر!: شیرینی خرمایی ● مواد لازم برای ۴ – ۶ نفر: ▪ خرما ۱۰۰ گرم ▪ مغز گردو ۷۵ گرم ▪ مغز بادام ۳۰ گرم ▪ آرد نخودچی …

توصیه می‌کنیم هنگام افطار کمتر از این پیش غذا استفاده کنید و هنگام سحری بیشتر!: شیرینی خرمایی
● مواد لازم برای ۴ – ۶ نفر:
▪ خرما ۱۰۰ گرم
▪ مغز گردو ۷۵ گرم
▪ مغز بادام ۳۰ گرم
▪ آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
▪ گلاب ۱ قاشق غذاخوری
▪ پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
▪ زعفران آب شده ۱ قاشق چایخوری
▪ پودر هل ۲/۱ قاشق چایخوری
▪ پودر نارگیل به مقدار لازم
● طرز تهیه:
۱) پوست و هسته خرما را بگیرید، خرما را با چنگال له کنید و کنار بگذارید. پوست نازک مغز گردو و بادام را نیز طبق روشی که قبلا در این قسمت گفته شده است بگیرید و همراه با دارچین و هل آسیاب کنید. مخلوط مغز‌ها را با آرد نخودچی مخلوط کنید و چند دقیقه ورز دهید تا مواد کاملا به خورد هم بروند.
۲) گلاب و زعفران را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر مواد را ورز دهید. روی مواد را بپوشانید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط بمانند تا کاملا منسجم شوند.
۳) بعد از ۱۰ دقیقه خرمای له شده را به مواد اضافه کنید و مواد را تا حدی ورز دهید که خمیر سفت و یکدستی به دست آید. به اندازه یک گردوی متوسط از مایه بردارید و به شکل دلخواه فرم دهید و در ظرف سرو بچینید. می‌توانید دو مغزی‌ها را به اشکال مختلفی فرم دهید یا با قالب‌های مختلف قالب بزنید.
۴) پودر نارگیل را در ظرف تخت و لبه داری بریزید و نیمی از دومغزی‌ها را در پودر نارگیل بغلطانید و نیم دیگر را بدون پودر نارگیل در ظرف سرو بچینید. ماندگاری دو مغزی خرما نسبت به انواع مشابه دیگر کمی بالاتر است و اگر در ظرف درب‌دار محکم در یخچال نگهداری شوند تا دو هفته تازگی و نرمی خود را حفظ خواهند کرد.
▪ نکته:
۱) گرفتن پوست نازک روی گردو و بادام به این دلیل است که دو مغزی در نهایت به تلخی نزد و رنگ آن نیز خیلی تیره نشود. می‌توانید همراه مواد ذکر شده از ۱ قاشق غذاخوری کنجد نیز استفاده کنید.
۲) بعد از آماده کردن دو مغزی‌ها می‌توانید علاوه بر پودر نارگیل، برای ایجاد تنوع در طعم و ظاهر کار، از پودر پسته، شکلات تخته‌ای رنده شده یا محصولات مشابه نیز استفاده کنید و دو مغزی‌ها را با رنگ‌ها و طعم‌های گوناگون تهیه و سرو کنید. دو مغزی خرما بسیار مغذی و مفید است و همچنین بسیار نیز سنگین است. توصیه می‌کنیم هنگام افطار کمتر از این پیش غذا استفاده کنید و هنگام سحری بیشتر !