کافور Camphor

ماده‌ای است که از درخت کافور بدست می‌آید این صمغ دارای فورمول شیمیائی (c۱oh۱۵o) می‌باشد، درخت کافور همیشه سبز با برگ‌های شبیه برگ مو است که بلندی آن به ۳۰ متر می‌رسد، دارای گل‌های …

ماده‌ای است که از درخت کافور بدست می‌آید این صمغ دارای فورمول شیمیائی (c۱oh۱۵o) می‌باشد، درخت کافور همیشه سبز با برگ‌های شبیه برگ مو است که بلندی آن به ۳۰ متر می‌رسد، دارای گل‌های سفید و برگ‌های سبز است. بیشتر در ژاپن، چین و آمریکا می‌روید. و صمغ کافور دارای وزن مخصوص ۹۸۶% تا ۹۹۶% می‌باشد و در ۱۷۵c درجه ذوب و در آب و الکل حل می‌شود، برای سخت کردن پلاستیک‌های نیتروسلولز و در داروسازی و در گندزداها و مواد منفجره و مواد شیمیائی بکار می‌رود. از ۲۲ تا ۴۴ کیلوگرم خرده چوب تنه، ریشه و شاخه‌های بزرگ درخت با تقطیر به‌وسیله بخار آب یک کیلو کافور بدست می‌آید. روغن قرمز خام کافور به‌صورت روغن‌های سفید و قهوه‌ای رنگ تقطیر و جدا می‌گردد از این روغن در صابون‌سازی، پرداخت‌ها، جلاها، پاک‌کن‌ەا و داروسازی و روغن‌ قهوه‌ای آن در عطرسازی کاربرد دارد [۱۷].
● کافور مصنوعی، کلرور برنیل از پینن تربانتین بدست می‌آید. دارای بوی کافور و کاربردهای آنست. نوعی از کافور مصنوعی جانشین کافور، عبارت از فسفات تری کرزیل، یا فسفات تولیل مایعی لزج بی‌بو، بی‌رنگ است که در ۲۰c درجه منجمد می‌شود. فسفات تری کرزیل را برای جلوگیری از رسوب دوده به بنزین روی شمع‌های اتومبیل و موتور می‌افزایند. ۸۰% در صنعت فیلم‌های سینمائی و سلولوئید بکار می‌رود. بیشتر از ۲۰% بقیه در داروسازی کاربرد دارد.
از کافور مصنوعی به‌عنوان نرم‌کننده برای رزین‌های ترکیبی، به‌عنوان مایع هیدرولیک بکار می‌رود [۱۷].

۱۷ ـ سیر تکاملی تولید آهن و فولاد ـ ناصر توحیدی