کارتون Cartoon

اصلاً به‌معنی نقاشی مضحک (کاریکاتور) آمده که بعدها بطور اصطلاحی برای فیلم‌های (معمولاً کمیک) نقاشی متحرک رایج گشت و به‌آن انیمیشن (تحرک دادن) Animation گویند. شیوه فیلم‌سازی که درآن …

اصلاً به‌معنی نقاشی مضحک (کاریکاتور) آمده که بعدها بطور اصطلاحی برای فیلم‌های (معمولاً کمیک) نقاشی متحرک رایج گشت و به‌آن انیمیشن (تحرک دادن) Animation گویند. شیوه فیلم‌سازی که درآن باجسام و تصاویر (معمولاً نقاشی شده) بی‌حرکت تحرک بخشیده می‌شود. این کار با دوربین مخصوص فیلمبرداری منقطع و کادر بکادر صورت می‌گیرد، یعنی از جسم یا تصویر یک کادر (بیست و چهارم ثانیه) فیلم گرفته می‌شود، بعد جای جسم را کمی عوض می‌کنند یا تصویری دیگر که با صویر قبلی کمی تفاوت داشته باشد در برابر دوربین قرار می‌دهند و این کار ادامه می‌یابد و در مجموع، جسم یا تصویر در یک سلسله کادرهائی که موقع نمایش بطور پیوسته روی پرده می‌آید، حرکت می‌کند.
تحرک دادن باجسام و تصاویر خود چند نوع فیلم‌سازی را تشکیل می‌دهد. وسیعترین مهمترین و معروف‌ترین شاخه‌اش نقاشی متحرک (یا نقاشی مضحک متحرک) Animated Cartoon که در گذشته آنرا مضحک قلمی می‌گفتند. نقاشی متحرک خود یکی از شاخه‌هایش نقاشی‌های بریده شده (CUT - OUT) است که در آن تصویر (معمولاً موضوع و قهرمان داستان) از یک زمینه قبلی بریده و جدا می‌شود و با مفاصل و اعضای قابل تبدیل و تحرک روی زمینه ثابتی قرار می‌گیرد. یک نوع دیگر نقاشی مستقیم روی نوار شفاف فیلم است.
فیلم‌های تحرکی شاخه وسیع فیلم‌های عروسکی Puppet Film را هم در بر می‌گیرد که در آن عروسک‌ها بر زمینه دکورهای سه بعدی و برجسته حرکت داده می‌شوند و ظرافت‌پردازی در دکور و لباس و سایر اجزای این نوع فیلم‌سازی رادشوارتراز نقاشی متحرک می‌سازد و در نتیجه رواج کمتری دارد.
از حرکت دادن باجسام ثابت در فیلم‌های آگهی تبلیغاتی و نیز به صورت یک جور حقه سینمائی در مورد فیلم‌های معمولی استفاده می‌شود.
نخستین سازنده معتبر فیلم‌های نقاشی متحرک امیل‌کول COHL فرانسوی بود که از ۱۹۰۸ باین کار پرداخت [۱۵].

۱۵. فرهنگ اصطلاحات علمی