فنوباربیتال Phenobarbital

این دارو به‌عنوان ضد تشنج نیز مصرف می‌شود. همچنین، به‌صورت خوراکی و تزریقی به‌عنوان پائین آورندهٔ بیلی روبین خون و به‌عنوان ضد لرزش نیز استفاده می‌شود. هر چند که در این مورد …

این دارو به‌عنوان ضد تشنج نیز مصرف می‌شود. همچنین، به‌صورت خوراکی و تزریقی به‌عنوان پائین آورندهٔ بیلی روبین خون و به‌عنوان ضد لرزش نیز استفاده می‌شود. هر چند که در این مورد بنزودیازپین‌ها و مسدود کننده‌های گیرندهٔ بتا ـ آدرنرژیک جایگزین این داروها شده است [۲۲].
● فنول Phenol
گندزدا، ضد خارش، گندزدا، ماده محافظ در فرآورده‌های تزریقی ماده است گندزدا که ضد باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی در حال رشد مؤثر می‌باشد ولی ضد اسپورها و باکتری‌ها مقاوم به اسید به کندی اثر می‌کند. این دارو احتمالاً اثر باکتری‌کش خود را از طریق تغییر ماهیت پرورش‌ها اعمال می‌کند.
فنول از راه مجرای گوارش، پوست و غشاهای مخاطی جذب می‌شود. متابولیت‌های فنول از طریق ادرار دفع می‌شوند. در صورتی که کاتکول و کی‌نول به کینون‌ها اکسیده می‌شوند.
۱) از محلول‌های تا دو درصد فنول برای پانسمان زخم‌های کوچک استفاده می‌شود.
۲) از محلول‌های: ۱ـ ۵/۰ درصد فنول به‌عنوان بی‌حس کننده برای تسکین خارش استفاده می‌شود ۳ـ محلول‌های ۵/۰ ـ ۲/۰ درصد فنول همراه با گلیسرول به‌صورت دهان شویه یا غرغره بکار می‌رود [۲۲].

۲۲ ـ اطلاعات و کاربردهای بالینی داروهای ژنریک ایران ـ گروه پزشکان