دل شاد

یک اصل روانشناسی وجود دارد که می گوید: «دل شاد مانند دارو عمل می کند.» در حقیقت افکار، غذای مغز و روح هستند و همان گونه که جسم از غذاها، کسب انرژی می کند، افکار و یا حالات (مانند عصبانیت …

یک اصل روانشناسی وجود دارد که می گوید: «دل شاد مانند دارو عمل می کند.»
در حقیقت افکار، غذای مغز و روح هستند و همان گونه که جسم از غذاها، کسب انرژی می کند، افکار و یا حالات (مانند عصبانیت و.‎.‎.) نیز بر آن تأثیر گذارند. ما می توانیم افکارمان را کنترل کرده و آنها را برگزینیم که در واقع این همان انتخاب بین سلامت و بیماری است.
«ویلیامز ردفرد» نویسنده کتاب «عصبانیت کشنده است» در کتابش این گونه نوشته است: «عصبانی شدن درست مانند این است که هر روز مقدار کمی سم را که در درازمدت اثر می کند، بخورید.»
اگر هر روز از ته دل بخندید، هرگز به دکتر نیازی پیدا نمی کنید. علاوه بر این خنده، فواید دیگری نیز دارد، خنده باعث افزایش جریان خونی معادل ۱۵ الی ۳۰ دقیقه فعالیت در بدن می شود. اثرات ضداسترس آن ثابت شده و باعث کاهش حملات آسم می شود، بنیه را افزایش داده، دردهای آرتریت را از بین می برد. حالت روحی را بهبود بخشیده و خواب راحت را تضمین می کند. اضافه بر این، هنگامی که سطح سروتونین به دنبال خندیدن فرد بالا می رود، همانند یک پادزهر ضدافسردگی عمل می کند. جالب است بدانید حتی کودکان شیرخوار مبتلا به اگزما، در صورت خنده مادرانشان حتی چندساعت قبل از شیردهی، با کمی بهبود روبه رو می شوند.

[مریم نور امینی]