فرودگاه Airport

همه شهرهای بزرگ امروزی، دارای یک فرودگاه و برخی دارای چندین فرودگاه هستند، حتی برخی از شهرک‌ها و شهرهای معمولی نیز دارای فرودگاه می‌باشند. یک فرودگاه به فضای پهناوری نیاز …

همه شهرهای بزرگ امروزی، دارای یک فرودگاه و برخی دارای چندین فرودگاه هستند، حتی برخی از شهرک‌ها و شهرهای معمولی نیز دارای فرودگاه می‌باشند. یک فرودگاه به فضای پهناوری نیاز دارد، زیرا برای فرود یا پرواز هواپیما باندهای طولانی و متعددی نیاز است.
فرودگاه جائی است که خطوط هوائیبزرگ در آمد و رفت یعنی در حال فرود یا پرواز هواپیماست. علاوه بر این نیاز به اتاق‌های انتظار، دفتر فروش بلیط، دکمه اطلاعات و محل توزین و تحویل بارهائی است که در آنجا وزن می‌شود. بسیار از آنها دارای رستوران، بار و کتاب‌فروشی، مغازه‌های فروش کادو و سوقاتی و سلمانی می‌باشد. البته این تأسیسات همه مورد نیاز خود هواپیما نیست اما مورد احتیاج مسافران و اداره کنندگان فرودگاه می‌باشد.
ترافیک هوائی در یک فرودگاه به‌وسیله برج مراقبت اداره و کنترل می‌شود و این برج است که دستور پرواز یا فرود هواپیما را در یکی از باندهای فرودگاه می‌دهد که به‌وسیله سیستم و وسایل ارتباطی دیگر با خلبان ارتباط برقرار می‌شود. در مواقعی که هوا نامساعد و برای فرود بد است برج مراقبت به خلبان اطلاع می‌دهد که در فرودگاه دیگری فرود آید.
در فرودگاه‌ەای که هواپیماها که اجازه پرواز می‌یابند، باید قبل از پرواز کنترل گوناگونی بر ابزارها و قسمت‌های موتورها و غیره آن به‌عمل می‌آید برای سوختگیری، تعمیرات ضروری هواپیما، کارگران و تکنسین‌ها شب و روز در فرودگاه به‌انجام وظایف مأمور هستند. رایکا
● فرودگاه شناور
از سال ۱۹۹۵ با حمایت دولت ژاپن (وزارت حمل و نقل) بنیاد ملی ژاپن و ۱۷ کمپانی بزرگ دیگر طرح FLOAT MEGA را با هدف بررسی و تحقیق روی سازه فرودگاه به صورت واقعی و در دریا آغاز گردید. فاز اول این پروژه تا سال ۱۹۹۸ ادامه یافت و درین سال‌ها یک سازه بزرگ به ابعاد ۲٭۶۰٭۳۰۰ متر ساخته شد و در خلیج توکیو مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت.
در فاز دوم پروزه فوق که از ۱۹۹۸ آغاز شده است. علاوه بر قسمت فوق قسمت‌های بعدی توسط کمپانی‌های دیگری ساخته شده و سپس در اواخر ۱۹۹۹ سازه نهائی اولین فرودگاه شناور مونتاژ شد. سرانجام نخستین پرواز آزمایشی در ماه ژوئن سال ۲۰۰۰ انجام شد و یک هواپیمای کوچک بر روی فرودگاه با موفقیت فرود آمد.