آهن و فولاد گالوانیزه Galvanizeh

اشیاء آهنی و فولادی را گاهی یا روی برای حفظ از رنگ‌زدگی آب می‌دهند یعنی پوششی بسیار نازک شیئی فولادی یا اهن را دربر می‌گیرد. در اوایل قرن نوزدهم آهن ساخته یا پوشش روی معروف به …

اشیاء آهنی و فولادی را گاهی یا روی برای حفظ از رنگ‌زدگی آب می‌دهند یعنی پوششی بسیار نازک شیئی فولادی یا اهن را دربر می‌گیرد. در اوایل قرن نوزدهم آهن ساخته یا پوشش روی معروف به آهن گالوانیزه شد. بعدها هنگامی‌که تولیدات فولادی نیز با روی پوشش شده، نام آهن گالوانیزه هنوز بر شرح و بیان اینگونه آنها به‌کار می‌رود. اکنون فولاد خیلی بیشتر از آهن با روی پوشش شده است.
اشیاء آهنی یا فولادی که با اسید پاک‌ شده با فرو بردن آنها در حمام فلز مذاب روی، گالوانیزه می‌شود. این روند به‌نام گالوانیزه فرو بردن داغ نامیده شده کارخانه‌ها اشیاء آهن و فولادی را که به‌صورت ورق، لوله، سوزن، میخ، سطل و سایر تولیدات را گالوانیزه می‌کنند. چون روی سطح آهن و فولاد سرد شد پوشش روی سطح اشیاء را پوشانیده خالدار و ابره‌ای آشکار می‌گردد.
اشیاء آهنی و فولادی را نیز با قرار دادن آنها در محلول روی یا محلول نمک روی فرو می‌برند. با کمک برق، روی اشیاء آهنی و فولادی را فرا می‌گیرد. این روند به الکتروگالوانیزه معروف است. هر چند به‌کار بردن برق در گالوانیزه ترقی و پیشرفت تازه‌ای است. نخستین روند پوشش با روی بعد از دانشمند ایتالیائی لوئیجی گالوانی در اواخر قرن هجدهم برخی از مطالعات و تحقیقات پیشگام الکتریسیته صورت گرفت.
آهن گالوانیزه بیشتر برای ساختن ورق‌ها برای پوشش بام‌ها روی هره دیوارها و عمدتاً در مناطق گرمسیر و شبه‌گرمسیر که باران‌های زیاد دارد از شیروانی گالوانیزه در پوشش بام‌ها و غیره استفاده می‌شود. این پوشش گالوانیزه مقدار زیادی سولفور دارد.
فرانسه شیوه‌ای برای آهن ضدزنگ با پوشش روی در ۱۷۴۲ ابداع کرد. یک نفر انگلیسی به نام هـ ـ ووکراوفورد Craufurd نخستین نمونه آهن گالوانیزه را در ۱۸۲۷ به‌دست آورد.