دروازه بانان ارتباطات

دروازه بانان متخصصان ارتباطات هستند که در فرایند انتخاب خبر سنتی دخیل می‌باشند. آنها پیام‌ها را طبقه‌بندی نموده، قبل از ارسال پیام‌های گزینش شده به بینندگان، خوانندگان …

دروازه بانان متخصصان ارتباطات هستند که در فرایند انتخاب خبر سنتی دخیل می‌باشند. آنها پیام‌ها را طبقه‌بندی نموده، قبل از ارسال پیام‌های گزینش شده به بینندگان، خوانندگان یا شنودندگان به آنها را شکل می‏دهند.
دروازه بانی شامل گزینش‌گری، شکل‏دهی، عرضه و عدم عرضه و پیام‌ها است. در سازمان‏های خبری، گزارشگران ، آگهی نویسان، عکاسان، سردبیران، یا حتی صاحبان رسانه‏ها بواسطه انتخاب و شکل دادن به پیام‌های داری ارزش خبری، بعنوان دروازه بانان عمل می‏کنند.
دریک بافت اجتماعی‌تر از، متخصصین روابط عمومی، مسئولین دولتی و دیگر عاملان اجتماعی، بواسطه تصمیم گیری در این زمینه که چه پیام‌هایی باید در سازمان‏های خبری منتشر شوند و از طریق کنترل کردن کانال اطلاعات خبری، نقش مهمی در دروازه‌بانی ایفا می‏کنند.
اصطلاح gate keeper در اصل توسط کورت لوین جامعه‏شناس در تحقیق وی در پیرامون نقش اساسی زنان خانه‏دار در تغییر عادات غذایی خانواده ابداع شد. وی پیشنهاد کرد که زنان خانه‌دار جریان اقلام غذایی را کنترل می‏کنند از اینرو به مثابه (دروازه بانان) دروازه عمل می‏کنند. بعداً این واژه در فرایند‏های انتخاب خبر مورد استفاده قرار گرفت. مطالعه سال ۱۹۵۰ دیوید منینگ وایت در مورد سردبیر روزنامه یک شهر کوچک به این نتیجه رسید که فرایند انتخاب خبر، به ارزش‏های خبر سردبیر یا آن چیزی که آنها آنرا ارزش خبری تلقی کرده‏اند، بستگی دارد. پدیده دروازه بانانی با مفهوم کانال در مدل‏های مفهومی ارتباطات، مطرح شده توسط بروس اچ. وستلی و مالکوم اس مک لین و ویلبوم شرام مرتبط می‌شود.
دروازه بانی عملکرد گسترده‏ای است که جهت تأثیر گذاری بر روند اطلاعات در کانال‏های بین فرستندگان و گیرندگان پیام‌ها صورت می‌پذیرد. دروازه بانان‏ها تعیین می‏کنند که چه پیام‌هایی انتخاب یا رد بشوند. پیام‌ها از بین کانال‏های ارتباطی خاص عبور می‏کنند و نقاط مشخص در بین کانال‏ها به مثابه دروازه عمل می‏کنند که اغلب این دروازه‏ها توسط دروازه بانان کنترل ومدیریت می‏شوند.
در ابتدا دروازه بانان به عنوان افرادی مانند روزنامه‏نگاران تلقی می‏شدند که برای رسانه‏های جمعی سنتی مانند تلویزیون، رادیو و خدمات تلگراف کار می‏کردند. از اینرو، تصمیمات در مورد اینکه چه پیام‌هایی، اطلاعات خبری تشکیل خواهند داد نیز بواسطه تعدادی از عوامل دیگر تحت تأثیر گرفته‏اند.
پا ملا جی شو میکر (۱۹۹۱) پیچیدگی و سختی دروازه بانی را توسط تعدادی از دروازه بانان از طریق جریان‌های ارتباطی وسیستم‏های سازمانی، اجتماعی و نهادی (برون رسانه‏ای) در سطوح مختلف مطرح کرد.
بنابراین، روزنامه‏نگاران بواسطه ارزش‏های خبری یا فعالیت‌هایشان، محدودیت‌های، زمانی یا بودجه‌ای، رقابت با دیگر رسانه‌ها، آگهی دهندگان، دیدگاه اجتماعی و فاکتورهای دیگر که مانند دروازه بان در فرایند دروازه بانی فعالیت می‏کنند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
اخیراً مفهوم دروازه بان تغییر یافته‏است. بطور سنتی روزنامه‏نگاران همانند دروازه بانان عمل می‏کردند، اما اکنون آنها از اطلاعات کمکی گردآوری شده توسط متخصصین روابط عمومی برای کاهش دادن هزینه جمع‏آوری اطلاعات استفاده می‏کنند. اینگونه کمک‏ها به دلیل آنکه کارشناسان روابط عمومی اطلاعات با ارزشی را به گزارشگران عرضه می‌دارند، صورت می‌بپذیرد. این سرویس تخصصی، هزینه‏های سازمان‏های خبری را کاهش می‏دهد. آنها می‏توانند از اطلاعات جمع‏آوری شده توسط عاملان در اشکال مختلف مانند اطلاعیه‏های خبری، پس زمینه‌ها یا بیشینه خبر و برگه‏های اطلاعات استفاده کنند.
آنها مصاحبه در اختیارشان می‌گذارند. بسیاری گزارشات خبری کمی بیش از اطلاعیه‏ها‌ی خبری تهیه شده توسط کارشناسان روابط عمومی هستند. با ظهور و پیدایش وب، اطلاعات برای گزارشگران با عرضه ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته در دسترس می‏باشند.پیشرفت و گسترش رسانه‏های آنلاین نیز نقش دروازه بانی روزنامه‏نگاران را تغییر داده است.
بیشتر سازمان‌ها، شرکت‌ها و مسئولان به طور مستقیم از طریق رسانه‌های آنلاین بدون دروازه‌بانی روزنامه‌نگاران به مردم خود دسترسی دارند. مقامات اطلاع‌رسانی عمومی، سخنگویان دولتی یا دارای شخصیت‌ حقوقی و دیگر متخصصان روابط عمومی نظر به اینکه به طور فزایند‏ه‏ای با قضاوت در این زمینه که چه اطلاعاتی می‌تواند با عامه مردم به اشتراک گذاشته شود یا چطور ارتباط با آن عامه می‏تواند مدیریت شود. به نقش دروازه‌بانی پرداخته‌اند مسئولین به عنوان عوامل مرزی عمل می‏کنند.
از آنجایی که سازمان‏ها نخستین منابع اطلاعاتی هستند، روزنامه‏نگاران گاهی مواقع در فرایند دروازه بانی کمتر موثر می‌باشند چون افراد می‌توانند اطلاعات خود را از سازمان‏ بدون کمک روزنامه‏نگاران بدست ‏آورند.

جی.هوا شین
ترجمه: قدسی بیات
http://www.ictfarajoo.com/Default.aspx?TabId=۵۴&atId=۲۸
more">
نوشته شده توسط: yahyaee در August ۱۸, ۲۰۰۸ ۰۳:۰۱ PM