ضد آتش‌نسوز Pisepsoof

نامی است که به پوشش یا به شیوه شیمیائی مواد و مصالح را در برابر آتش حفظ می‌کند. این اصطلاح بیشتر برای ساختمان‌هائی به کار می‌رود که مواد ضد آتش یا مصالح مقاوم در برابر آتش در آن …

نامی است که به پوشش یا به شیوه شیمیائی مواد و مصالح را در برابر آتش حفظ می‌کند. این اصطلاح بیشتر برای ساختمان‌هائی به کار می‌رود که مواد ضد آتش یا مصالح مقاوم در برابر آتش در آن یا روی آن به‌کار رفته باشد. مصالح و مواد مقاوم در برابر آتش شامل مصالح ساختمنی گوناگونی چون انواع سنگ، آجر، توخالی بلوک‌های گچی Gypsum و بتونی می‌باشد. این مواد نمی‌سوزد و در برابر آتش شدید و گرمای زیاد چندین ساعت مقاومت می‌کند. از اینرو، اگر آتش در ساختمانی آغاز شود، بخش‌هائی از آن ضد آتش است احتمالاً ویران نخواهد شد بنابراین به تعمیر چندان نیاز نخواهد داشت.
در قضاوت درباره کیفیت مخصوصاً مواد و مصالح ضد آتش، سازندگان باید هنگام ساختمان توجه داشته باشند که مقاومت لوله‌ها که آب داغ و بخار از آنها می‌گذرد کافی باشد زیرا گاه همین لوله‌ها شدیداً داغ شده سبب آتش‌سوزی می‌گردد. برخی مصالح و مواد چون محصولات شیشه‌ای، ممکنست شکاف برداشته، ارزان از لحاظ استحکام چندان خوب نباشد درین صورت بر اثر گرما یا سرمای شدید بشکند.
حقیقت این است که مصالح اگر ضد آتش باشد نمی‌سوزد، برای نمونه فولاد است تیرآهن یا پایه‌های فولادی در برابر آتش مقاومت خوبی دارد اما اگر درجه حرارت به بیش از ۲۶۰ درجهسانتیگراد برسد خطر ویرانی ساختمان وجود دارد. زیرا آهن مقداری از شقی خود را از دست می‌دهد. در ساختمان‌های ضد آتش معمولاً روی فولاد یک روکش آجری، یا آجرهای تو خالی، بتون یا گنج به ضمامت ۵ تا ۱۰ سانتیمتر به کار می‌برند. قوانینی باید برای ضد آتش‌سوزی ساختمان‌ها وضع و تصویب شود تا ساختمان‌ها در هنگا آتش‌سوزی بتواند از ۳ تا ۴ ساعت در برابر فروریختگی مقاومت کند.
چوب در خطر آتش قرار می‌گیرد، اما اگر رنگ یا مواد شیمیائی نسوز پوشش شود تا حد خیلی زیادی از خطر آتش‌سوزی درامان است. فسفات آمونیوم، سولفات آمونیوم اسید، بوره اسید بوریک و کلورید روی در ضد آتش کردن مؤثر هستند.
پنبه نسوز یکی از مواد ضد آتش است. این ماده را که از الیاف پنبه نسوز ساخته و بافته می‌شود و با فشار و درهم فشردن لایه‌های آن در برابر گرما مقاومت می‌کند پرده‌های ضد آتش تآتر از الیاف پنبه‌نسوز است.