به مناسبت رحلت آیت الله مرعشی شوشتری فقیه و حقوقدان

حضرت آیت الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری، اندیشمند برجسته، فقیه و حقوقدان شیعه، صاحب دیدگاههای نوین در حقوق کیفری اسلام، از چنان شهرتی در جامعه حقوقی بهره مند بودند که ایشان …

حضرت آیت الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری، اندیشمند برجسته، فقیه و حقوقدان شیعه، صاحب دیدگاههای نوین در حقوق کیفری اسلام، از چنان شهرتی در جامعه حقوقی بهره مند بودند که ایشان را از معرفی بی نیاز گردانیده است؛ با این حال به پاس سوابق علمی ایشان شایسته است مختصری از سوابق علمی و تألیفات ایشان بدانیم.
● سوابق علمی
ایشان دروس حوزوی را نزد پدر بزرگوار خویش مرحوم حضرت آیت الله سید سلطان محمد مرعشی شوشتری (ره) از بزرگان علمای شوشتر شروع کردند و سپس به منظور تکمیل مقدمات به محضر درس آیت الله سید محمد تقی حکیم شوشتری قدس سره حاضر گردیدند. مرحله دروس سطح و خارج حوزه را نزد آیت الله سید محمد موسوی جزایری (ره) و آیت الله شیخ محمد تقی شوشتری صاحب کتاب معروف «قاموس الرجال» و همچنین آیت الله سید محمد هادی میلانی آموختند.
ایشان برای تکمیل تحقیقات و مطالعات به حوزه های مختلف (نجف و قم) حاضر شده و درس علماء و فقیهان بزرگانی همچون امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی خویی(ره) را درک نمودند و سپس به منظور مطالعه و پژوهش در زمینه های مختلف علوم اسلامی به شوشتر بازگشتند، ایشان صاحب نظرات نوین در حوزه های مختلف بویژه حقوق جزای اسلام می باشد.
● تألیفات:
آیت الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری در حوزه های مختلف علوم اسلامی صاحب تألیفات است؛ از جمله تألیفات ایشان عبارت است از:
۱) شرح کتاب رسائل شیخ مرتضی انصاری (ره) به زبان عربی در اصول فقه
۲) حواشی به کفایهٔ الاصول آخوند خراسانی به زبان عربی در اصول فقه
۳) تصحیح و تعلیق کتاب التخلیص فی الاصول
۴) شرحی به حلقه سوم کتاب اصو فقه شهید محمد باقر صدر
۵) نگارش یک دوره درس خارج اصول فقه
۶) نگارش یک دوره درس خارج فقه
۷) تألیف کتاب شرحی به قانون مجازات اسلامی
۸) تألیف کتاب دیدگاههای نو در حقوق کیفری اسلام
۹) نگارش مقالات متعدد علمی در نشریات مختلف همچون فصلنامه حق، رهنمون، مجله قضایی و حقوقی دادگستری و آثار متعدد علمی دیگر.
آیت‌الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری، همگام با امام خمینی در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مشارکت نمود و با عمل به تکلیف اجتماعی خویش با حکم امام خمینی به عضویت شورای عالی قضایی منصوب شد.
وی عضو چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری و از نخستین اعضای شورای عالی قضایی کشور بود.
سایت تبیان درگذشت ایشان را به محضر ولی عصر(عج) و مقام معظم رهبری و فرزندان و بازماندگان بیت ایشان تسلیت می‌گوید و برایشان اجر و صبر جمیل مسالت دارد.

رضا زهروی
کارشناس بخش دین و اندیشه