صدای مصنوعی ـ ماشین سخنگو Voicesynthesizer

نخستین ماشین شناخته شده سخنگو که در ۱۷۷۸ به‌وسیله ولفگانگ ون کم پلن تکامل و پیشرفت یافته، ابداع شد. آورده‌اند. که این ماشین با چندین کلمه که شبیه سخن گفتن کودکان بود، سخن می‌گفت: …

نخستین ماشین شناخته شده سخنگو که در ۱۷۷۸ به‌وسیله ولفگانگ ون کم پلن تکامل و پیشرفت یافته، ابداع شد. آورده‌اند. که این ماشین با چندین کلمه که شبیه سخن گفتن کودکان بود، سخن می‌گفت: هنگامی‌که به‌طور حقیقی و با موفقیت ماشین سخنگو عرضه گشت ۷۰ ماشین سخنگوی کامل شد. بارون ون کم پلن درسطح گسترده‌ای مورد شک نبوده در سه سال اول وی یک ماشین شطرنج باز ساخت که چندین نفر شطرنج بازار را شکست داد، به‌طور اتفاقی کشف شد که این ماشین یک فریب کاری است که در کابینت آن یکنفر انسان شطرنج باز ماهر پنهان شده بود که بازی را کنترل می‌کرد. در ۱۸۳۰ پرفسور جوزف فابر از مردم وین پایتخت کشور اتریش ماشین سخنگوی خودکار خود را اختراع کرد. کار ساختن ماشین اختراعی فابر حدود ۲۵ سال طول کشید. این ماشین می‌خندید می‌پرسید، احوال‌پرسی می‌کرد. زبان آن انگلیسی با لهجه آلمانی بود.
نخستین ماشین‌های سخنگو که از تکنولوژی الکترونیکی برخوردار بود در دهه ۱۹۳۰ تکامل یافت. این ماشین را در ۱۹۳۳ دادلی اختراع کرد که می‌توانست با استفاده از آنالوگ‌های الکتریکی به سخن درآید. با پیشرفت‌های حیرت انگیزی که در زمینه کامپیوتر صورت گرفت کار ساخت ماشین‌های سخنگو در دهه ۱۹۵۰ و در دهه ۱۹۶۰ پیشرفت‌های جالبی نمود. سیستم Mitak در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست ترقی فراوانی حاصل کرد. اگرچه طراحی اصلی آن برای ساخت یک ماشین خواننده برا نابینایان بود، این ماشین پیشرفت قابل توجهی یافته بود.
رایموند کارزول نیز تکنوژی ساخت ماشین سخنگو را برای کمک به نابینایان پیشرفت داد. در ۱۹۷۶ یک ماشین خواننده کار زویل که می‌توانست یک نوول طولانی را بخواند. گاه به این ماشین چشم‌هائی برای نابینایان می‌گفتند. این ماشین خواننده خیلی عمومیت یافت. کاربرد دیگر ماشین سخنگو برای یک سیستم ناوبری را یکی از دانش‌آموزان از شهر اوتاوا در کانادا به‌نام چارلز لاپیر در ۱۹۸۶ ابداع کرد در ۱۹۸۶ ماشین سخنگوی دیگری به‌وسیله بلوم فیلد. ر. ود برای ساخت. اسباب بازی‌ها و برای برخی از کاربردهای جراحی به‌نام P.O.Vox ساخته شد. نیوریاین دستگاه را باتری تأمین می‌کرد. امروزه تولید کننده‌های صدای مصنوعی کاربردهای بسیار یافته و از آن در جاهای عمومی، اتومبیل‌ها، دستگاه‌ها و حتی وسایل بازی با چیپس‌های تولید کننده صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد در اوایل دهه ۱۹۹۰ دستگاه شطرنج سخنگو اختراع شد که بازیکن‌های بسیاری را شکست می‌داد و این دستگاه به دستگاه‌های کامپیوتری مجهز و مورد استفاده واقع می‌شود.