شیب‌سنج Clinometer

دستگاهی است که برای تعیین اختلاف ارتفاع میان دو نقطه، برای پیدا کردن شیب یک طبقه سنگ نسبت به سطح افقی، شیب یک خاکریز و غیره به‌کار می‌رود. ● شیب‌سنج این ابزار تا اندازه‌ای به …

دستگاهی است که برای تعیین اختلاف ارتفاع میان دو نقطه، برای پیدا کردن شیب یک طبقه سنگ نسبت به سطح افقی، شیب یک خاکریز و غیره به‌کار می‌رود.
● شیب‌سنج
این ابزار تا اندازه‌ای به گونیای ۹۰ درجه شباهت دارد با این تفاوت که تیغهٔ آن به گونه‌ای روی پایه، لولا شده است که می‌تواند حرکت کند و در صفحه حرکت خود هر زاویه‌ای را تشکیل دهد.
● شیب‌سنج عمومی
دارای تیغهٔ راست گوشه‌ای است که کارائی و بهره‌وری آن را در کارهای مربوط به چرخنده‌های مخروطی و... افزایش می‌دهد به گونه‌ای که عملاً با آن هر زاویه‌ای را می‌توان به دست آورد. یکی از لبه‌های پایه یکپارچه است و درست در زیر تیغه تکیه‌گاهی برای استقرار دقیق و تنظیم شدهٔ الگوهای نازک فراهم می‌سازد. این نوع شیب برای نقش اندازی بر روی مدل‌ها و نیز در ماشین تراش برای وارسی زوایای ماشین‌کاری شده در جاهائی که شیب‌سنج معمولی به آن دسترسی نداشته باشد به‌کار می‌رود.
● شیب‌سنج مرکب
دارای پیچی استکه بر روی پایهٔ راستگو شه یا سر آن پرچ شده است به‌گونه‌ای که تیغ بر روی آن لولا می‌شود و می‌تواند نسبت به پایه دوران کند و هر زاویه‌ای را تشکیل دهد. تیغه واسطه شیاردار و پیچ اتصال می‌تواند بر روی تیغهٔ شیاردار دیگر بلغزد و در زاویهٔ دلخواه بر روی آن بسته شود و همراه با پایهٔ تیغهٔ دیگر برای نقش اندازی اندازه‌گیری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت ابزار به‌صورت تخت بر روی قطعه کار قرار می‌گیرد.