کودکان خیابانی و سیاست

آشنایان به مسائل اجتماعی بهتر می دانند که اعلام مدیرکل سازمان بهزیستی تهران مبنی بر دو برابر شدن کودکان خیابانی حکایت از افزایش بسیاری از ناهنجاری های دیگر چون طلاق، اعتیاد، …

آشنایان به مسائل اجتماعی بهتر می دانند که اعلام مدیرکل سازمان بهزیستی تهران مبنی بر دو برابر شدن کودکان خیابانی حکایت از افزایش بسیاری از ناهنجاری های دیگر چون طلاق، اعتیاد، بیکاری و فرار از خانه دارد. کودکان خیابانی که خود قربانی معضلات گوناگون اجتماعی هستند از ابتدای ورود به این محیط در معرض شدیدترین ناملایمات و خشونت ها قرار می گیرند و بعدها اغلب خود تبدیل به عاملان خشونت و جرم و بزهکاری می شوند.متاسفانه خبر مذکور که صدها خبر منفی دیگر پشت آن نهفته است چندان که باید صدا نکرد و لابد هنگامی که از همین رهگذر جامعه دچار آسیب های شدید که بعضاً به فاجعه می انجامد بشود صدای همه ما بلند می شود که از کجا چنین شری حاصل شده است.
در این زمینه مسلماً دولت مسوولیت اصلی را به دوش دارد که چرا در زمان تصدی اش زمینه های این ناهنجاری تا این حد افزایش پیدا کرده و راهکار و برنامه اش برای خشکاندن ریشه های آن چیست؟ اما افکندن این توپ به میدان مسوولانی که توپ های بسیاری در میدان شان پرتاب شده و بلاتکلیف قل می خورند دردی از جامعه دوا نمی کند چه اینکه فعلاً قدرت بی اعتنایی به این مسائل را دارا هستند. در این میان اگر بخواهیم به موضوع عمیق تر نگاه کنیم باید به سراغ نهادهای مختلف اجتماعی برویم و یک حساسیت مسوولانه و مستمر در میان آنها ایجاد کنیم.
به نظر می رسد در قبال این معضلات ریشه دار و آزاردهنده که از موانع اصلی توسعه به شمار می روند و همواره جامعه را تحت تاثیرات منفی خود قرار می دهند توجه ها و تامل ها به اندازه لازم نیست. مثلاً احزاب سیاسی که عازم کرسی های قدرت هستند و به طور طبیعی مدعی ارائه زندگی بهتر و بی آسیب برای شهروندانند کمتر از خود نسبت به این مسائل حساسیت نشان می دهند، در صورتی که آن برنامه و تعهدی اصیل تر است که توسعه و اصلاح را از زیرین ترین لایه های اجتماعی پیگیری کند و حتماً نشان دهد که اصل و فرع هدفش صرفاً رسیدن به قدرت نیست.
این حساسیت ذاتاً لازم و ضروری است اما سیاست هم اقتضا دارد که بدان توجه شود تا جامعه احساس کند دردهایش در ساختار سیاست انعکاس دارد و اعلام اهمیت معیشت مردم انتخاباتی نیست.

Jafargolabi.persianblog.ir
جعفر گلابی