سیم ـ اختراع

از عهد باستان آدمی قارد بساختن سیم بود و از سیم اسفاده‌هیا فراوان می‌برد. معمولاً سیم را با چکش کاری مفرغ، مس، طلا یا نقره می‌ساختند. اما امروزه ماشین‌هائی برای تولید سیم و …

از عهد باستان آدمی قارد بساختن سیم بود و از سیم اسفاده‌هیا فراوان می‌برد. معمولاً سیم را با چکش کاری مفرغ، مس، طلا یا نقره می‌ساختند. اما امروزه ماشین‌هائی برای تولید سیم و مفتول وجود دارد که انواع سیم مورد نیاز را تولید می‌کند. فلزی را که از آن سیم تهیه می‌کنند آن را از درون سوراخ‌هایی به نام سیم‌کش عبور می‌دهند و فلز از این سوراخ هر چه جلوتر میرود تنگتر و در نتیجه سیم نازک و نازکتر می‌شود. دستگاه سیم‌کش از نوع کار بید تنگستن است که بعد از الماس از همه اجسام سخت‌تر است. سیم‌های خیلی ظریف از درون سوراخ‌هائی که در الماس ایجاد شده، می‌گذرد. چون سیم به قدر کفای باریک شد برای استحکامش آن را در کوره مخصوصی آب می‌دهند.
امروزه بیشتر از فولاد، مس، آلومینیم، تنگستن، سرب و بسیاری از آلیاژها انواع سیم رامی‌سازند یعنی در حدود ۱۲۰۰۰ نوع مختلف سیم برای حدود صد و شصت هزار مقصود مختلف سیم و مفتول فولادی بیش از سایر فلزات ساخته می‌شود.
● سیم الماسه ـ استخراج مرمریت
برش با سیم الماسه در استخراج مرمریت در سال ۱۹۷۵ در کارارا با به کارگیری سیستم‌های هیدرولیکی برش الماسه استفاده از این روش شروع شد. سرعت برش در آن هنگام ۵ تا ۶ متر مربع در ساعت بود. در ماشین‌های مدرن امروزی که با موتورهای ۶۰ ـ ۵۰ کیلوواتی کار می‌کنند سرعت برش به ۱۰ تا ۱۴ متر مربع در ساعت رسدیه است. در نتیجه تولید از ۲۵۰ تن ـ نفر در سال به ۹۵۰ تن ـ نفر رسیده است. در آغاز سیم‌های الماسه فقط از نوع الکترولیزی بودند و از حلقه (سیگمنت)ها و فنرهای الماس نشان تشکیل می‌شدند ولی در حال حاضر نوع دیگری از سیگمنت‌های الماسه یعنی سیگمنت‌های سینتره نیز تولید می‌شود.
● سیم‌های الماسه الکترولیزی
این نوع سیم الماسه از سیگمنت‌های الماسه الکترولیزی (شامل پایه‌های فلزی به شکل استوانه) تشکیل می‌شود که در محلول الکترولیت، ذرات الماس آنها را پوشانده است و روکشی نیکلی در عملیات الکترولیز روی آنها را گرفته است. (شامل حلقه‌های الماسه).
● سیم الماسه سینتره
این نوع سیم الماسه از سیگمنت‌های سینتره (شامل حلقه‌های الماسه)، که از سینتره کردن مخلوط معینی از گرد فلز و گرد الماس ساخته می‌شود، تشکیل می‌شود. در هر دو نوع سیم الماسه، از اجزای مشابهی استفاده می‌شود که روی کابلی فولادی به قطر ۵ میلی‌متر و مقاومت کششی ۱۷۰۰ کیلوگرم سوار می‌شوند.
● استخراج مرمریت با اره زنجیری
اره زنجیری از سال ۱۹۷۰ در معادن (کارارا) مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد و تکمیل آن به دلیل امتیازاتی که در استخراج و آماده‌سازی معادن زیرزمینی دارد چشمگیر بوده است. برش با اره زنجیری به کمک زنجیری که به دور آن مته‌های الماسه قرار گرفته‌اند انجام می‌شود. تیغه‌های برنده عمدتاً در معادن زیرزمینی مورد استفاده بودند، ولی همراه با سیم برش الماسه در معادن روباز نیز کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند.
● استخراج مرمریت با تسمه الماسه
برش با تسمه الماسه قبل از اینکه جنبه علمی و معتبر بیابد، سال‌ها تحت آزمون‌ها و آزمایش‌های مختلف بود.
● قسمت‌های محرک دستگاه
از یک الکتروموتور ۵۰ کیلوواتی برای چرخش قرقره اصلی و یک الکتروموتور ۷۵ درصد کیلووات برای حرکت بازو و تعدادی موتور برای حرکت خود دستگاه تشکیل شده است.
● بازوی برش
تیغه فولادی ویژه‌ای تشکیل یافته که بر آن تسمه مخصوصی با سرعت ۱۵ متر بر ثانیه حرکت می‌کند. در داخل تسمه ۶ رشته کابل فولادی با تعدادی سیگمنت الماسه از نوع سینتره قرار گرفته است.
تسمه به کمک آب با فشار ۳ اتمسفر خنک می‌شود. متوسط مصرف آب برای این منظور حدود ۱۰۰ لیتر در دقیقه است.
ریل از قطعاتی ۳ متری با عرض ۰۷/۱ متر تشکیل شده است که به آسانی به یکدیگر متصل می‌شوند. حرکت و سرعت دستگاه توسط یک میله دنده‌دار که در وسط دو ریل نصب شده است کنترل می‌شود.
● تابلوی کنترل الکتریکی
از وسایل اندازه‌گیری و کنترل‌های الکترونیکی تشکیل شده است: با این دستگاه برش‌هائی موازی با عمق ۷۰/۱ تا ۸۰/۴ متر (بسته به نوع کار) می‌توان انجام داد.
برش‌هائی که ایجاد می‌شوند ۳۸ میلی‌متر عرض دارند و سرعت برش برای سنگ مرمریت حدود ۴ تا ۵ متر مربع در ساعت است.
با دستگاه تسمه المسه می‌توان دو برش موازی به فاصله ۲۵/۱ تا ۶۰/۱ متر بدون جابه‌جایی ریل انجام داد. پس از انجام برش کافی است. سیم برش الماسه را از محل‌های برش عبور داد و کار را با جدا کردن پله و برش افقی به کمک سیم برش الماسه ادامه داد.