سنکرونسکپ Synchronoskop

از دستگاه سنکرون کردن لامپی یا ولتمتری امروزه تنها در مراکز کوچک برق استفاده می‌شود. درنیروگاه‌های بزرگ و مدرن امروزی برای رفع اختلاف فاز ولتاژها معمولاً از دستگاهی به‌نام …

از دستگاه سنکرون کردن لامپی یا ولتمتری امروزه تنها در مراکز کوچک برق استفاده می‌شود. درنیروگاه‌های بزرگ و مدرن امروزی برای رفع اختلاف فاز ولتاژها معمولاً از دستگاهی به‌نام سنکرونسکپ استفاده می‌شود. سنکروسکپ انواع مختلف دارد ولی اصول کار آنها تقریباً یکسان است:
۱) سنکرونسکپ با عقربه گردان: این دستگاه از یک استاتور با یک جفت قطب که سیم‌پیچی آن P از ژنراتوری که باید با شبکه موازی شود، نیرو می‌گیرد ورتور با سیم‌پیچی سه فاز D به شبکه‌ سه فاصل وصل می‌شود، تشکیل گشته است.
۲) سنکرونسکپ با سایه گردان: این سنکرونسکپ یک دستگاه اندوکسیونی است که دارای دو بوبین ولتاژ است و ساختمان آن شبیه کنتور می‌باشد.
عقربه این دستگاه در اثر نامساوی بودن فرکانس ژنراتور با شبکه ۱۸۰ درجه حرکت رفت و آمد نوسانی دارد. پشت عقربه لامپی نصب شده به اسم لامپ تعیین فاز که باعث می‌شود سایه حرکت رفت و آمد عقربه در روی صفحه مات دستگاه مثل یک حرکت دورانی ظاهر شود.