شهید آسیه بانکی گیلانی

▪ تاریخ تولد :۱۳۱۰ ▪ نام پدر :عبدالحسین ▪ تاریخ شهادت : ۲۲/۳/۱۳۶۴ ▪ محل تولد :گیلان /رشت ▪ طول مدت حیات :۵۴ ▪ محل شهادت :تهران ▪ مزار شهید : در سال هزار و سیصد و ده خانه‌ی عبدالحسین که …

▪ تاریخ تولد :۱۳۱۰
▪ نام پدر :عبدالحسین
▪ تاریخ شهادت : ۲۲/۳/۱۳۶۴
▪ محل تولد :گیلان /رشت
▪ طول مدت حیات :۵۴
▪ محل شهادت :تهران
▪ مزار شهید :
در سال هزار و سیصد و ده خانه‌ی عبدالحسین که در میان جنگهای سرسبز و زیبای رشت قرار داشت تولد کودکی را جشن گرفت که نام او را آسیه گذاردند. دوران کودکی وی سراسر نشاط و شادی بود که با همسالانش در جنگلهای گیلان سپری شد. در آغاز راه نوجوانی ازدواج کرد و برای عمل به سنت رسول‌الله و تکامل دینش قدم در راه ساخت خانواده‌ای جدید نهاد. مدتی بعد لاجرم از رشت به تهران کوچ کرد و در تهران صاحب سه فرزند شد. دوران شکوهمند انقلاب اسلامی را با سرافرازی گذراند و در تمام راهپیمایی‌ها پای به پای مردم با حضور فعال خویش نقشی در پیروزی انقلاب ایفا نمود. در یکی از راهپیمایی‌ها در سال ۱۳۵۷ فرزند ارشدش را نثار اسلام کرد و خود نیز بی‌تاب پیوستن به او گشت.
روزهای زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که جنگ‌ تحمیلی آغاز گشت و دوباره همه مردم دست در دست هم برای داشتن ایرانی اسلامی به تکاپو و تلاش پرداختند. آسیه بیست و دوم خردادماه سال هزار و سیصد و شصت و چهار با روحی آرام و دلی تنگ از دوری فرزندش در حالی که ۵۴ سال از عمر پربرکتش گذشته بود در پی بمباران هوایی رژیم بعثی عراق به دیدار محبوب خویش شتافت و جام شهادت را نوشید. فرزندانش شاهد شهادت مادر بودند.

منبع:کتاب آینه و شقایق جلد ۲ صفحه ۳۷