صنعت تعمیر کشتی؛ خشت اول

صنایع دریائی زمانی کشورهای اروپائی را در دستیابی به اهداف اقتصادی یاری می‌کرد، اما اکنون سکوئی برای دستیابی به توسعه اقتصادی در کشور آسیائی شده است. در این میان متأسفانه …

صنایع دریائی زمانی کشورهای اروپائی را در دستیابی به اهداف اقتصادی یاری می‌کرد، اما اکنون سکوئی برای دستیابی به توسعه اقتصادی در کشور آسیائی شده است.
در این میان متأسفانه سرنوشت صنایع دریائی کشور با اما و اگرها و مشکلات عدیده‌ای گره خورده و هر گوشه‌ای از آن با کاستی‌ها و کمبودها مواجه بوده و به قول معروف معمولاً یک طرف قضیه دائم می‌لنگد.
تأخیرها در بحث ساخت کشتی به‌قدری آزاردهنده است که تمام امیدواری‌ها را به یأس و بدبینی بدل ساخته است. وقتی پای انتقاد منطقی هم پیش می‌آید مشکلات یکی پس از دیگری ردیف می‌شود و افزایش قیمت محصولات در جهان عاملی برای عقب‌ماندگی صنعت کشتی‌سازی قلمداد شده و در نهایت شرکتی که سال‌ها با دریافت ارز متعهد به ساخت کشتی است، به راحتی از عهده انجام کار شانه خالی می‌کند.
صنعت تعمیر کشتی نیز با سرنوشت مشابهی روبه‌روست چراکه وضعیت آن هم دست‌ کمی از کشتی‌سازی ندارد. این در حالی است که اکثر کشورها بخش تعمیر را به‌عنوان خشت اول کشتی‌سازی می‌دانند و از آن به‌عنوان پلکان ترقی برای رسیدن به صنعت ساخت کشتی استفاده کرده‌اند. با توجه به شرایط حاکم بر صنعت تعمیر کشتی در کشور به نظر می‌رسد این بخش صنایع دریائی نیز مانند کشتی‌سازی نیاز به حمایت شرکت‌های کشتیرانی دارد. هرچند شرکت‌های کشتی‌سازی آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند از حمایت‌های به عمل آمده توسط شرکت‌های کشتیرانی به‌نحو احسن استفاده کرده و کشتی‌های سفارش داده شده را به موقع تحویل دهند اما این عاملی نشد تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از بخش تعمیر کشتی در کشور پیش‌قدم نشود.
همان‌گونه که قبلاً نیز اعلام شده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با مشارکت شرکت ایزوایکو یک شرکت جدید تعمیراتی تأسیس کند.
کارشناسان و دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند در صورت انجام چنین کاری تحول اساسی در بخش تعمیر پدید آید. البته به شرطی که در کنار آن مشکلات باقی‌مانده از سال‌ها قبل با کمک و تدبیر مسئولان رفع گردد.
به‌هر حال وضعیت موجود صنایع دریائی به هیچ‌ عنوان برای شرکت‌های فعال از یک‌سو و سفارش‌دهندگان از سوی دیگر راضی کننده نیست.
از آن‌جائی که وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای زیادی با صنایع دریائی مرتبط است به گفته کارشناسان وجود یک متولی تا بتواند به بی‌سروسامانی این صنعت خاتمه دهد بیش از پیش احساس می‌شود. البته در کنار آن نباید آسیب‌شناسی صنایع دریائی نیز فراموش شود.
در این راستا نباید تنها به قانون توسعه صنایع دریائی بسنده کرد چراکه این قانون نیز توان حل تمامی مشکلات موجود در این بخش را نخواهد داشت.
اگرچه تصویب این قانون بهانه‌ای دست برخی از مدیران داده تا با استناد به آن عقب‌ماندگی‌های خود را توجیه کرده و بگویند اگر این قانون قبلاً وجود داشت تمامی مشکلات حل می‌شد، اما بدون تردید نمی‌توان ناکامی‌های موجود در این بخش را صرفاً به فقدان قانون توسعه صنایع دریائی ربط داد.
بنابراین آینده نشان خواهد داد افرادی که انجام تمام فعالیت‌های خود را آن هم با موفقیت هرچه تمام‌تر در گرو اجرای قانون توسعه صنایع دریائی می‌دانند تا چه حد خواهند توانست به‌زعم خودشان از بازار یک میلیارد دلاری تعمیرات کشتی در منطقه یا بازار ۲۲ میلیارد دلاری ساخت کشتی در جهان سهمی را به‌دست آورند.
با این توصیف این‌بار نیز به سراغ صنعت تعمیر کشتی رفته‌ایم تا ضمن معرفی شرکت‌های معتبر تعمیراتی در جهان به مشکلات موجود این بخش در داخل کشور نیز بپردازیم.