۱۶ اوت ۱۹۷۲ ـ توطئه بی سابقه برضد پادشاه مراکش

۱۶ اوت ۱۹۷۲ یک رویداد بی سابقه در آسمان مراکش (مغرب عربی) روی داد و یک جنگنده نیروی هوایی این کشور به سوی هواپیمای حامل حسن دوم پادشاه وقت مغرب که به پایتخت باز می گشت آتش گشود، …

۱۶ اوت ۱۹۷۲ یک رویداد بی سابقه در آسمان مراکش (مغرب عربی) روی داد و یک جنگنده نیروی هوایی این کشور به سوی هواپیمای حامل حسن دوم پادشاه وقت مغرب که به پایتخت باز می گشت آتش گشود، ولی هواپیمای حامل پادشاه و سرنشینان آن آسیب ندیدند!. همزمان، چند هواپیمای دیگر با راکت و گلوله کاخ سلطنتی و فرودگاه را به گلوله بستند و عده ای را مجروح کردند.
نقشه این کودتای بی سابقه به نتیجه نرسید و واحدهای نظامی دیگر، کودتا گران را سرکوب کردند و همان شب ژنرال افقیر طراح نقشه کودتا در خانه اش کشته شد و اعلام گردید که خودکشی کرده است. چون پنج گلوله به شکم و گردن او اصابت کرده بود، خود کشی او با تردید رو به رو شد. وی رئیس پلیس و امنیت مراکش و مورد اعتماد حسن دوم بود. افقیر که متعلق به یک طایفه صحرا نشین بود پیش از استقلال مراکش، از افسران ارتش فرانسه بود. حسن دوم بعدا همسر و فرزندان ژنرال افقیر را دهها سال در صحرا زندانی کرد که فرار آنان از زندان تا کنون سوژه چند کتاب شده است. دختر افقیر که به پاریس فرار کرده است کتابی تحت عنوان «عمر برباد رفته» منتشر ساخته و مطالبی را درباره وضعیت زندگانی در کاخ سلطنتی افشاء ساخته است.