۱۴ اوت ۱۹۷۱ ـ روزی که انگلیسی ها به بحرین (میش ماهیگ) استقلال دادند

۱۴ اوت ۱۹۷۱ انگلیسی ها به بحرین ۶۶۰ کیلومتری مرکب از ۳۳ جزیره کوچک و بزرگ که امروزه حدود ۷۰۰ هزار تن جمعیت دارد استقلال دادند. انگلیسی ها در طول سلطه بر بحرین تلاش بسیار کردند …

۱۴ اوت ۱۹۷۱ انگلیسی ها به بحرین ۶۶۰ کیلومتری مرکب از ۳۳ جزیره کوچک و بزرگ که امروزه حدود ۷۰۰ هزار تن جمعیت دارد استقلال دادند. انگلیسی ها در طول سلطه بر بحرین تلاش بسیار کردند تا ماهیت ایرانی آن را تضعیف کنند. در طول سلطه انگلیسی ها، همواره بر سر بحرین میان دولت ایران و دولت لندن مشاجره بود و این مشاجرات در زمان حکومت دکتر مصدق به اوج رسیده بود. پارلمان ایران با تصویب یک قانون، بحرین را استان ۱۴ ایران قرار داده بود.
بحرین از آغاز تاسیس ایران واحد در زمان کوروش بزرگ، بخشی از وطن بود و «میش ماهیگ (گوشفند ماهی - ماهی گوسفند شکل)» خوانده می شد. در زمان ساسانیان، اعراب کوشیدند که به آنجا مهاجرت کنند که شاپور اول و شاپور دوم (ذوالاکتاف) آنان را اخراج کردند. شاپور دوم اعراب مهاجم را از شانه هایشان به طناب کشید تا باردیگر وارد بحرین نشوند.
درپی شکست نظامی ایران از اعراب مسلمان در سده هفتم میلادی، مهاجرت اعراب بدوی (صحرا نشین) از جزیرهٔالعرب به میش ماهیگ از سر گرفته شد که بوئیان (دیلمیان) بار دیگر آنان را سرکوب کردند و این جزایر و قطر را در کنترل حاکم فارس (شیراز) قراردادند. این جزایر با حفظ ماهیت ایرانی (مذهب شیعه، زبان فارسی، و فرهنگ ایرانی) تا قرن ۱۶ و ورود پرتغالی ها به خلیج فارس همچنان بخشی از ایالت فارس بودند. صفویان در سال ۱۶۰۲ پرتغالی ها را اخراج و حالت قبلی را به جزایر بحرین بازگردانیدند. نادر شاه در ایرانیزه کردن منطقه خلیج فارس و امتداد آن تا جزایر زنگبار تلاش بسیار کرد و به ساخت کشتی جنگی همت گمارد. پس از کریم خان زند، انگلیسی ها بر جزایر خلیج فارس سلطه یافتند زیرا که ایران فاقد نیروی دریایی موثر بود. انگلیسی ها اقلیت سنی و خاندان آل خلیفه (اعراب مهاجر از جزیرهٔ العرب) را حاکم بر جزایر بحرین کردند. با وجود این، حاکم وقت این جزایر با دربار ناصرالدین شاه روابط نزدیک و برادرانه داشت و پس از آن نیز این حکام سعی می کردند که کاری نکنند که باعث تحریک ایرانیان شوند.
احیاء ناسیونالیسم ایران، و تلاش های دوران رضا شاه و دکتر مصدق برای پس گرفتن بحرین از انگلستان عملا نتیجه معکوس داد و باعث رانده شدن اکثریت ۷۰ درصدی شیعه این جزایر که عمدتا از تبار ایرانی هستند از حکومت و قدرت شد و وضعیتی شبیه شیعیان عراق به وجود آمد و ....