انرژی بالا رفتن از دیوار راست را جمع کنید

«بچه! پاشو برو بخواب دیگه! ساعت از ۱۲ هم گذشته!» «یه ذره صبر کن! تازه به مرحله آخر بازی رسیدم، اصلاً خوابم نمی آد.» ساعت ۱۲ نصفه شب است و هیچ جور نمی توانی از بازی کامپیوتری ای که تازه …

«بچه! پاشو برو بخواب دیگه! ساعت از ۱۲ هم گذشته!»
«یه ذره صبر کن! تازه به مرحله آخر بازی رسیدم، اصلاً خوابم نمی آد.»
ساعت ۱۲ نصفه شب است و هیچ جور نمی توانی از بازی کامپیوتری ای که تازه به مرحله آخرش رسیده ای دل بکنی. اصلاً هم خوابت نمی آید. واقعاً لازم است هر شب زود بخوابی
چرا خواب کافی این قدر مهم است
هر بچه ای معمولاً در طول روز فعالیت های بسیار زیادی انجام می دهد. از بالا رفتن از دیوار راست گرفته تا آتش سوزاندن در کوچه و خیابان. بعد از این همه کار و فعالیت، بدن تان به استراحت نیاز دارد تا برای کارهایی که قرار است روز بعد انجام دهید شارژ شود.
تمام موجودات زنده برای ادامه حیات نیاز به خواب و استراحت دارند. اگر از حیوانات خانگی و دست آموز نگهداری می کنید، حتماً متوجه این موضوع شده اید. خواب کافی فقط برای بدن مفید نیست، بلکه اثرات مفید زیادی برای ذهن و مغز هم دارد. هنوز دقیقاً مشخص نشده است که مغز در زمان خواب چه فعالیتی انجام می دهد ولی بسیاری از دانشمندان معتقدند که خواب شبانه فرصتی است که مغز در آن اطلاعاتی را که در طول روز جمع آوری کرده است طبقه بندی و پردازش می کند و حتی اگر به مشکلی برخورده باشید و راه حلی برایش پیدا نکرده باشید، زمانی که خواب هستید، مغز تلاش می کند تا آن را حل کند.
می توان گفت به طور متوسط هر کودک به ۱۰ ساعت خواب مفید نیاز دارد.
اگر شب به اندازه کافی نخوابید، روز بعد احساس کسالت و خستگی خواهید کرد و نمی توانید به خوبی حواستان را جمع کنید یا به راحتی فکر کنید و تصمیم بگیرید. کمبود خواب حتی بر روی اخلاق و رفتار شما هم تأثیر می گذارد. اگر کم بخوابیم، ممکن است سر یک موضوع خیلی کوچک با دوست تان جر و بحث کنید یا در ورزش و بازی های گروهی تبدیل به یک بازیکن دست و پا چلفتی شوید و حسابی آبرویتان جلوی بقیه برود. نداشتن خواب کافی حتی موجب می شود که بزرگ نشوید. این مورد، هر چند شبیه تهدید پدر و مادرها است زمانی که می خواهند شما را وادار به خوردن موادغذایی کنند، ولی واقعیت دارد. کمبود خواب موجب می شود کندتر رشد کنید و سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شود و در نتیجه سریع تر مریض می شوید.
چه کار کنیم تا خواب راحتی داشته باشیم
بعضی از بچه ها همین که سرشان را روی بالش می گذارند به خواب می روند، بعضی دیگر باید مدت ها در رختخواب غلت بزنند تا بخوابند نکات زیر به شما کمک می کند تا راحت تر به خواب بروید. سعی کنید هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید. هیچ وقت شب ها، نوشیدنی های کافئین دار یا نوشابه های گازدار یا چای ننوشید. تماشای تلویزیون راهکار مناسبی برای به خواب رفتن نیست زیرا بیشتر موجب بی خواب شدن شما می شود. تماشای فیلم های وحشتناک موجب می شود تمام شب از ترس خوابتان نبرد. برای این که به خواب بروید، بدن باید به تدریج به حالت آرامش و سکون برسد، پس قبل از خواب ورجه وورجه نکنید!

ستایش حسینی