رادیوم (Radium (RA ۸۸

رادیوم عنصور رادیواکتیو در گروه IIA و دوره هفتم تناوبی جا دارد. عدد اتمی ۸۸، جرم اتمی ۰۲۵۴/۲۲۶ ظرفیت ۲، چهار ایزوتوپ رادیواکتیو دارد، لیکن تنها رادیوم ـ ۲۲۶ با نیم عمر ۱۴۲۰ سال …

رادیوم عنصور رادیواکتیو در گروه IIA و دوره هفتم تناوبی جا دارد. عدد اتمی ۸۸، جرم اتمی ۰۲۵۴/۲۲۶ ظرفیت ۲، چهار ایزوتوپ رادیواکتیو دارد، لیکن تنها رادیوم ـ ۲۲۶ با نیم عمر ۱۴۲۰ سال قابل استفاده است که به سال ۱۸۹۸ به‌وسیله ماری کوری پیرکوری کشف گشت.
‌● خواص
جامد سفید درخشان، نقطه ذوب ۷۷c درجه نقطه جوش ۱۱۴۰c درجه با جرم حجمی (در حدود) ۵ لومیناس، در مجاورت هوا رنگش سیاه می‌شود، در آب محلول است و هیدروژن آزاد می‌کند. ترکیب‌های حل شدنی در آبرا تشکیل می‌دهد. با تابش آلفا، بتا و گاما تباهی می‌یابد. از نظر شیمیائی خیلی شبیه باریوم است اما جدا کردن نمک‌های آن از نمک‌های باریوم بسیار مشکل است. خاصیت رادیو اکتیوی آن چندین میلیون برابر اورانیوم است. اشعه خارج شده از آن علاوه بر اینکه روی صفحه عکاسی اثر می‌گذارد سبب خراب شدن اعضاء و بافت‌های جانوری می‌گردد و باکتری‌کش است.
طرز تهیه کانی‌های اورانیوم بچبلند و کارنوتیت، روش جداسازی رادیوم شبیه روشی است که مادام کوری انجام داد و شامل ته‌نشستی به همراه باریوم و سرب جداسازی شیمیائی با اسیدکلریدریک و پالایش بیشتر به کمک تکرار تبلور جزء به جزء به کمک الکترولیز فلز از نمک‌های آن جدا می‌شود. نمک‌های خشک آنرا در شیشه‌های دربسته نگهداری می‌کنند.
▪ کاربرد
در پزشکی برای مداوای سرطان و اولر (رشدهای خطرناک، به کار می‌رود) پرتونگاری صنعتی، منبع نوترون‌ها و رادون است.