رادیو radio

دستگاهی که می‌تواند امواج رادیوئی را بگیرد و خبری را که در آن است به‌دست آورد. این خبر ممکن است سخن، موسیقی، مورس، نوشته، نمودارها، عکس‌ها فیلم‌ها، صحنه‌های زنده و غیره باشد. …

دستگاهی که می‌تواند امواج رادیوئی را بگیرد و خبری را که در آن است به‌دست آورد. این خبر ممکن است سخن، موسیقی، مورس، نوشته، نمودارها، عکس‌ها فیلم‌ها، صحنه‌های زنده و غیره باشد. در رادیوی فضایی، که معمول‌ترین شکل ارتباط رادیویی است، امواج رادیویی از راه فضا منتقل می‌شوند. در رادیویی باسیم، سیم‌ها امواج رادیویی را انتقال می‌دهند.
● رادیو باتری battery receiver
دستگاه‌های گیرندهٔ رادیویی است که از برق باتری استفاده می‌کنند.
● رادیوی بسامد میزان‌شده Turned radio frequency receiver
دستگاه رادیویی که کار فزونسازی بسامد رادیویی آن به وسیلهٔ تعدادی (لامپ خلاء) انجام می‌گیرد که هر یک از آنها یک یا چند مدار دارند که با یکدیگر میزان شده‌اند تا به وسیلهٔ (خازن قطاری) با بسامد پیام رسیده، همنوا گردند. پیام‌های بسامد رادیوئی فزو نشده مستقیماً به (آشکارساز) داده می‌شود تا (تحمیل‌زدائی) آن انجام گیرد و پیام‌های صوتی به دست آمده به وسیلهٔ یک فزونساز صوتی تقویت و به بلندگو فرستاده می‌شود. این نوع رادیوها اکنون غالباً جای خود را به (رادیوی سوپرهترودینی) داده‌اند.
● رادیوی برق و باتری A.C _ D.C.receiver;universal
دستگاه گیرنده‌ای گیرنده‌ای که یا با (جریان متناوب) یا با (جریان مستقیم) کار می‌کند. این دستگاه‌ها دارای (مبدل تغذیه نیستند)
● رادیوی ترانزیستوری crystal set
نوعی گیرندهٔ رادیو، که در آن برای یکسو کردن پیام‌ها، (دیود) به کار رفته است، نه (لامپ‌های خلاء)
● رادیوی تمام موج all - wave receiver
دستگاه گیرنده‌ای که بتواند همه ایستگاه‌هایی را که با طول موج‌های معمولی، اعم از (باند) (موج کوتاه) یا (باند موج پخش رادیویی) کار می‌کنند، دریافت کند.
● رادیوی جریان متناوب A.C.receiver
دستگاه گیرنده‌ای است که فقط با (جریان متناوب) کار می‌کند. (جعبهٔ تغذیه) این دستگاه‌ها همیشه دارای (مبدل تغذیه) است تا این که مقدار ولت جریان متناوب را تنظیم کند.
● رادیوی ترانزیستور crystal set
نوعی گیرندهٔ رادیو، که در آن برای یکسو کردن پیام‌ها، (دیود) به کار رفته است، نه (لامپ‌های خلاء)
● رادیوی تمام موج all - wave receiver
دستگاه گیرنده‌ای که بتواند همه ایستگاه‌هائی را که با طول موج‌های معمولی، اعم از (باند) (موج کوتاه) یا (باند موج پخش رادیوئی) کار می‌کنند، دریافت کند.
● رادیوی جریان متناوب A.C.receiver
دستگاه گیرنده‌ای است که فقط با (جریان متناوب) کار می‌کند. (جعبهٔ تغذیه) این دستگاه‌ها همیشه دارای (مبدل تغذیه) است تا این ک مقدار ولت جریان متناوب را تنظیم کند.
● رادیوی جریان مستقیم D.C.receiver
گیرنده‌های رادیویی که برای کار کردن با جریان مستقیم ساخته شده است. هنوز در بعضی از بخش‌های قدیمی بعضی شهرهای آمریکا از جریان مستقیم ۱۱۵ ولت استفاده می‌شود.
● رادیوی دستی Portable receiver
دستگاه رادیویی کامل (بلندگو) (باتری) و (آنتن حلقوی) آن در داخل جعبه‌اش قرار دارد و گاهی پریزهایی برای آنتن خارجی و سیم‌های زمین در آن گذاشته‌اند.
● رادیوی سوپر هترودینی Super (het); superhetrodyne receiver
نوعی گیرندهٔ رادیویی است که در آن همهٔ پیام‌های دارای بسامد رادیویی تحمیل شده در دستگاه (پیشگزینندهٔ) آن کمی تقویت می‌شوند، سپس به قسمت تبدیل کنندهٔ بسامد داده می‌شوند تا به بسامد حامل پایین‌تر و ثابتی به نام بسامد واسطه تبدیل شوند (قسمت تبدیل کننده شامل اوسیلاتور، بسامد کننده یا آشکارسازی نخستین است).
بسامد واسطهٔ تحمیل شده کاملاً تصفیه شده برای (تحمیل‌زدایی) به آشکارساز دومین تغذیه می‌شوند. پیام‌های صوتی ایجاد شده به وسیلهٔ (فرونساز صوتی) بطرز مناسبی تقویت شده به‌وسیلهٔ بلندگو به شکل امواج صوتی خارج می‌گردند.
● رادیوی لامپی tube set
دستگاه گیرنده‌ای که آشکار سازها و فزونسازهای آن از نوع لامپ‌های الکترونی هستند.
● رادیوی واکنشی Regenerative receiver
نوعی گیرندهٔ رادیویی است که برای افزایش مقدار فزونسازی (آشکار سازی با لامپ خلاء) از (فرمان واکنشی) استفاده می‌کند.
● رادیو پخش خودرو (معمولی) ویژگی‌های عمومی، قابل نصب روی خودروهای مختلف
▪ مشخصات فنی
۱۲ ولت مستقیم دارای دو باند FM - و پخش استریو
▪ موارد مصرف
دریافت برنامه‌های فرستنده‌ها و نیز استفاده و پخش صوت با استفاده از کاست.
● رادیو سنج Radio Micro Meter
اسباب بسیار حساسی برای اندازه‌گیری تابش‌های گرمائی است این اسباب تشکیل شده است از یک ترموپیل که مستقیماً به سیم‌پیچ که تنها از یک حلقه مسی ساخته شده است، یک گالوانومتر حساس وصل است.
● رادیو سوند Radio Sonde
سیستمی مرکب از یک دستگاه هواشناسی و فرستنده رادیوئی که اگر به‌وسیله یک بالن حمل شود در فواصل زمانی عین اطلاعاتی پیرامون تغییرات عوامل جوی نظیر فشار، درجه حرارت، رطوبت یا نظایر آنها به ایستگاه‌های زمینی مخابره می‌کند. این دستگاه بعد از صعود به‌وسیله یک چتر مخصوص به زمین باز می‌شود.
● رادیوگرافی ساده
شیوه‌ای است که در آن دسته‌ای اشعه ایکس از بدن بیمار گذشته و روی فیلم رادیولوژی تأثیر می‌گذارد. استفاده از این روش به‌طور مستمر از آغاز کشف اشعه ایکس مورد تجربه قرار گرفته امروزه با استفاده از دستگاه‌های مدرن مولد اشعه ایکس کلیشه‌های رادیوگرافی تهیه می‌گردد که تابش اشعه به آنها در عرض ۱/۰ ثانیه یا کمتر صورت می‌گیرد.
● رادیومتر صوتی
دستگاهی که شدت صوت را به‌وسیله مشخص کردن فشار ثابت یک جهته‌ای که با انعکاس یا جذب یک موج صوتی روی یک سطح (مرز) ایجاد می‌شود اندازه می‌گیرد.
● رادیوی سوپرهترودین
در سال ۱۹۱۹ رادیوی سوپر هترودین را، آرمسترانگ از مردم ایالات متحده آمریکا ساخت، همچنین گیرنده رادیو از ایستگاه‌های مختلف به تولید انبوه رسید.