دینامو Dynamo

دستگاهی که انرژی مکانیکی را به انرژی برقی تبدیل می‌کند. جریان برق از گردش یک رسانا نظیر قاب، در میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. ● دینامو وسیله تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، …

دستگاهی که انرژی مکانیکی را به انرژی برقی تبدیل می‌کند. جریان برق از گردش یک رسانا نظیر قاب، در میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود.
● دینامو
وسیله تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، بر پایهٔ این اصل که اگر رسانای الکتریکی در میدان مغناطیسی حرکت کند در آن جریان الکتریکی برقرار می‌شود. ساده‌ترین نوع آن تشکیل شده است. از یک آهنربای الکتریکی قوی به نام ماگنت که میان دو قطب آن رسانای مناسبی معمولاً به‌صورت یک سیم پیچ یا چند سیم‌پیچ بنام آرمیچر می‌چرخد. انرژی مکانیکی حاصل از دوران، بدین ترتیب، بر انرژی الکتریکی، به‌صورت جریان در آرمیچر، تبدیل می‌شود.
دینامو اگر یک حلقهٔ سیمی را گرفته میان دو قطب غیر همنام یعنی در درون یک حوزه مغناطیسی بچرخانیم در حلقه جریان الکتریسته القاء خواهد شد.
وقتی حلقه هنگام چرخیدن بوضعی برسد، خطوط قوا را عموداً قطع می‌کند و در نتیجه حداکثر جریان در آن القاء می‌شود.
● دینامومتر یا ترموهیدرولیکی
برای اندازه‌گیری قدرت و کوپل موتورها در ۱۸۷۷ توسط فروید ساخته شد که عملاً بر همان اساس امروزه مورد استفاده قرار می‌گرد: ضمناً فروید در همین سال کاناد تولید موج را برای نخستین بار ابداع کرد.