علل گوش درد و راههای درمان

درد گوش را نباید ساده پنداشت. فرقی نمی كند كه علت گوش درد در گوش خارجی باشد یا در گوش میانی، زیرا به هر صورت٬ تورم گوش می تواند پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد. تب بالا، …

درد گوش را نباید ساده پنداشت. فرقی نمی كند كه علت گوش درد در گوش خارجی باشد یا در گوش میانی، زیرا به هر صورت٬ تورم گوش می تواند پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد.
تب بالا، اختلال در شنوایی و احساس فشار در گوش از نشانه های آشكار ورم در ناحیه گوش میانی است و اگر بسرعت درمان نشود، مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت. در چنین حالتی، در پشت پرده گوش چرك جمع می شود كه در نهایت حتی می تواند پرده گوش را پاره كند. تورم گوش میانی اغلب در اثر سرما خوردگی بوجود می آید. باكتری ها یا ویروس ها از طریق مخاط گلو و بینی در گوش پخش می شوند. در چنین وضعیتی باید به پزشك مراجعه كرد و تحت نظر وی آنتی بیوتیک مصرف نمود. اشعه مادون قرمز نیز در كاهش درد كمك شایانی می كند.
انسداد پرده ای که بین بینی و گوش وجود دارد٬ باعث بروز درد و اختلال در شنوایی می شود كه علت آن اغلب سرماخوردگی است. تمیز نگه داشتن بینی در برطرف كردن انسداد این پرده اهمیت ویژه ای دارد.
بخور گیاه كاملیا، اشعه مادون قرمز و قطره بینی از جمله مواد مناسب برای درمان این حالت هستند. اگر این عارضه در مجرای بیرون گوش واقع شود، با درد و خارش شدید همراه است. علت آن ٬پاک کردن غیر اصولی گوش است. گاهی اوقات٬ درد در اثر باكتری ها یا ویروس هایی كه هنگام شنا وارد گوش می شود، به وجود می آید. در چنین مواقعی گوش خود را با قطره های گوش كه حاوی تركیبات الكل دارو گلیسرین هستند٬ مداوا كنید.
ایجاد موم گوش٬ علتهای متفاوتی دارد: اختلال در سیستم گردش خون، جراحت پرده گوش، آسیب دیدن گوش میانی، كمبود ویتامین و مواد معدنی، فشارهای روحی، كری ناگهانی و ...هریک از اینها می توانند نشانه های یك بیماری جدی باشند.به همین دلیل باید علت کاملاً مشخص شود و درد به طور اصولی درمان شود. گاهی اوقات درد دندان كه در ناحیه گوش ظاهر می شود، باعث بروز این دردها می شود.
برای پیشگیری از مشكلات مربوط به گوش، نباید گوشها را با گوش پاك كن تمیز كرد. این كار به مكانیزم طبیعی گوش آسیب می رساند. در مورد کودکان همیشه باید توجه کرد كه بینی آنها تمیز باشد. در صورت لزوم هنگام حمام كردن، گوشتان را با گوشی های مخصوص گوش محافظت كنید.