آکواریوم

آکواریوم ظرفی است برای نگهداری ماهیان و حیوانات دیگر آبی، آکواریوم معمولاً دیواره‌های شیشه‌ای برای تماشای اهالی و سکنه است. یک خانه آکواریوم را می‌توان به آسانی با یک ظرف …

آکواریوم ظرفی است برای نگهداری ماهیان و حیوانات دیگر آبی، آکواریوم معمولاً دیواره‌های شیشه‌ای برای تماشای اهالی و سکنه است. یک خانه آکواریوم را می‌توان به آسانی با یک ظرف شیشه‌ای که از یک مغازه حیوانات دست‌آموز خرید. نه آن پوشیده از یک لایه شن سنگریزه یک یا دو اینچ عمق، و می‌توان آب را ملایم‌تر، تمیز و خالص کرد. گیاهان آبی خاصی داخل آکواریوم تولید اکسیژن برای ماهیان می‌کند. آکواریوم در جای روشنی نگهداری شود نه در پرتو نور خورشید یا یک لامپ.
برای ماهیان می‌کند. آکواریوم در جای روشنی نگهداری شود نه در پرتو نور خورشید یا یک لامپ.
برای ماهی گرمسیری، حرارت آب بایستی ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتی‌گراد) با یک گرم‌کننده برقی باشد.
در یک آکواریوم ممکن است فقط یک عده ماهی معین را نگهداری کرد. برای هر اینچ بدن ماهی ۲۰ اینچ مساحت آب و برای ماهی گرمسیری و ۲۴ اینچ برای ماهی غیرگرمسیری لازم است. اگر تعداد ماهیان در یک آکواریوم خیلی زیاد باشد. اکسیژن به‌قدر کافی در آب موجود نیست و برخی ماهیان از سطح آب بر خواهند خاست و نفس نفس می‌کنند.
آکواریوم ماهیان را می‌توان با تهیه غذا از مغازه‌های فروش حیوانات دست‌آموز غذا داد. ماهی طلائی حشرات را خواهد خورد. نگهداری ماهیان مارین در یک آکواریوم دشوارتر است، اما آنها بیشتر زنده خواهند ماند اگر دائماً از آب روشن دریا فراهم شود. آکواریوم در جای سرد و تاریک نگهداری شود. همچنان شقایق نعمان و یک نوع صدف را، می‌توان در یک آکواریوم نگهداری کرد.
آکواریوم AQUARIUM ظرف، استخر مصنوعی یا موزه‌ای برای نگهداری جانوران و گیاهان آبی، ظرف نگهداری ماهی باید از موادی غیر از مس و برنج و روی و آهن سفید ساخته شود. ظروفی که با تخته نو یا سیمان نو ساخته شده باید در طی چند هفته، چندین بار پر و خالی کرد و سپس ماهی را در آنها انداخت. اگر آکواریوم خوب ساخته شده باشد. آب آن تا آلوده نشده نیاز به تعویض ندارد و تنها باید مقدار آبی که تبخیر شده بر آن افزود. وجود گیاهان سبز در آکواریوم مفید است زیرا این گیاهان در اثر نور خورشید اکسیژن رها می‌کنند.
آکواریوم باید در محل مسکونی چنان قرار گیرد که در هنگام نشستن به‌خوبی قابل دیدن و از نظر نظافت در دسترس باشد. محل قرار دادن آن باید افقی و حتی‌الامکان بی‌لرزش باشد در غیر این‌صورت ممکن است ماهیان از ترس به یکدیگر صدمه بزنند.
تانک آکواریوم را روی پایه‌ای می‌گذارند و آن را با شیشه می‌پوشانند پوشش فوقانی از تقطیر زیاد آب و نفوذ گرد و غبار به درون آکواریوم جلوگیری می‌کند.
آکواریوم‌های تزئینی را معمولاً از پروفیل برمی‌گزینند و جدارها و شیشه‌های عرضی و طولی و عمقی را به‌هم با چسب مخصوص می‌چسبانند این نوع تانک‌ها معمولاً از نوع یکپارچه محکم‌تر و از شفافیت بیشتری برخوردار است.
تزئین آکواریوم بر زیبائی آن می‌افزاید و آن به‌وسیله کفپوش، دکوراسیون قرار دادن گیاهان گوناگون با شکل‌های متنوع، علاوه بر آب، نور و روشنائی آکواریوم باید با دقت لازم همراه باشد. امروزه از بخاری برقی برای گرم کردن آکواریوم و از پمپ هوا الکترومغناطیسی و غیره استفاده می‌شود.