چاشنی Percussion

وسیله‌ای که در اسلحه گرم بکار می‌رود و از یک استوانهٔ کوچک مسی ساخته شده که محتوی سیانات جیوه یا ماده منفجره حساسی است که در اثر ضربه منفجر شده و باعث مادهٔ منفجرهٔ اصلی می‌شود. ● …

وسیله‌ای که در اسلحه گرم بکار می‌رود و از یک استوانهٔ کوچک مسی ساخته شده که محتوی سیانات جیوه یا ماده منفجره حساسی است که در اثر ضربه منفجر شده و باعث مادهٔ منفجرهٔ اصلی می‌شود.
● چاشنی‌ها Detonators
مواد منجره کنند، مثل باروت را می‌توان به کمک شعله فتیله اطمینان یا کبریت منفجر کرد اما مواد منفجره قوی مثل دینامیت‌ها، برای انفجار علاوه بر شعله به یک ضربه اولیه نیز نیاز دارد که این امر به کمک چاشنی، تأمین می‌شود.
چاشنی‌ یک استوانه کوچک فلزی است که حاوی مقدای ماده منفجره مخصوص است چاشنی را در داخل سوراخی که به‌وسیله چوب در لوله دینامیت احداث می‌شود قرار می‌دهند. در اثر انفجار چاشنی، دینامیت منفجر می‌شود. چاشنی‌ها را در دو نوع معمولی و الکتریکی می‌سازند چاشنی معمولی را به کمک فتیله اطمینان منفجر می‌کنند. فتیله اطمینان که برای انتقال آتش از یک نقطه به چاشنی به‌کار می‌رود به شکل لوله‌ای است که داخل آن باروت قرار دارد و دور آنرا چند لایه نخ پیچیده‌اند. هنگامی‌که یک سر فتیله را با کبریت آتش بزنند با سرعت ثابت و معینی می‌سوزد و در زمان مورد نظر، آتش را به چاشنی منتقل و آنرا منفجر می‌کند.
در درون چاشنی‌های الکتریکی یک تکه سیم پر مقاومت قرار دارد که در اثر عبور جریان برق، داغ می‌شود و مواد منفجره در داخل چاشنی را منفجر می‌کند.