چادر اکسیژن

با همت ویلیام همپسون Hampson مخترع انگلیسی و کارل لینده LINDE فیزیکدان آلمانی اکسیژن مایع که از نیتروژن جدا شد، بسیار با ارزش است. اکسیژن مایع مصارفی فراوان یافت از جمله در پزشکی در چادر …

با همت ویلیام همپسون Hampson مخترع انگلیسی و کارل لینده LINDE فیزیکدان آلمانی اکسیژن مایع که از نیتروژن جدا شد، بسیار با ارزش است. اکسیژن مایع مصارفی فراوان یافت از جمله در پزشکی در چادر اکسیژن از آن سود برده می‌شود.
● چادر اکسیژن Oxygentent
شارل میشل (۱۹۳۵ ـ ۱۸۵۰) فیزیکدان فرانسوی، نخستین بار اهمیت واقعی اکسیژن را برای کمک به روند شفا و بیماران، اعلام کرد. و این امر شاید در حدود ۱۹۰۰ بود که نخستین کاربرد چادر اکسیژن برای ترمیم و بهبود تندرستی برخی از بیماران بشمار می‌رفت. احتمالاً آنها دارای دردها و رنج‌ها و بهم خوردگی‌ها و بی‌نظمی‌های تنفسی بودند. بعدها چادر اکسیژن بطور کامل در اطراف تخت بیمار گسترش یافت. چادرهای اکسیژن آنگاه در بیمارستان‌های اروپا و آمریکای شمالی پدیدار گشتند.
چادرهای اکسیژن اغلب بیشتر در مواقعی بکار می‌رود که یک بیمار شدیداً دستخوش اختلال تنفسی شود. این گاز در درون چادر درصد بالائی از اکسیژن بیشتر در هوای عادی و همچنین تنفس بیش از اندازه اکسیژن است. چادر اکسیژن از یک بیمار در تخت بیمارستان قرار دارد. هوای درون چادر با یک بادزن از درون یک صافی و فیلتر جرم‌گیر می‌گذرد و واحد سد کن، رطوبت هوا بدرون چادر افزایش می‌یابد و اگر درون چادر باندازه مرطوب باشد می‌توان با یک عطر پاش هوا را بسوی ریه بیمار پراکند ولی نباید این هوا خشک باشد علی‌الخصوص به بیمار از یک وسیله زیپ‌دار اکسیژن داده می‌شود.