روبرت شومان

روبرت شومان (۸ ژوئن ۱۸۱۰ - ۲۹ ژوئیه ۱۸۵۶) از آهنگسازان و پیانسیت‌های کلاسیک آلمانی بود. وی نامدارترین آهنگساز رمانتیک نیمه نخست سده نوزدهم بود. روبرت شومان از نوابغ موسیقی آلمان …

روبرت شومان (۸ ژوئن ۱۸۱۰ - ۲۹ ژوئیه ۱۸۵۶) از آهنگسازان و پیانسیت‌های کلاسیک آلمانی بود. وی نامدارترین آهنگساز رمانتیک نیمه نخست سده نوزدهم بود.
روبرت شومان از نوابغ موسیقی آلمان بود که در سال ۱۸۱۰ در شهری بنام زویکاو (Zwickau) زاده شد. شومان در ۷ سالگی شروع به فراگیری هارمونی و کنترپوان نمود در عین حال به تمرین آهنگسازی نیز می‌‌پرداخت. به پافشاری پدر بسیاری از وقت خود را برای کارهای مربوط به مطبوعات و کتاب مانند روزنامه‌نگاری می‌‌پرداخت اما همه می‌‌دانستند که برای او موسیقی و پیانو ارزش بیشتری دارد.
او حتی حرفه روزنامه نگاری را نیز در موسیقی پیگیری کرد و برای مدت ده سال ویراستار یک گاهنامه موسیقی آلمانی بنام گاهنامه نو برای موسیقی (Neue Zeitschrift für Musik) بود. نوشتارهایی که خود او می‌‌نوشت بسیار دقیق و از دیدگاه علمی بسیار سطح بالا بود، در برخی موارد که او می‌‌خواست به موسیقی سایر موسیقیدانان حمله کند به سادگی از طریق گاهنامه با نام مستعار مطالبی را علیه آنها منتشر می‌‌ساخت.
با وجود آنکه همه از جمله پدر و مادر به توانایی‌های او در موسیقی افتخار می‌‌کردند پس از درگذشت پدر مادرش با اینکه روبرت جوان موسیقی را بعنوان حرفه اصلی خود انتخاب کند مخالفت کرد و او را برای تحصیل حقوق الهی به دانشگاه لایپزیک فرستاد. مادر او زنی سختگیر و تقریباً بی احساس بود بطوری که تاثیر بسیار زیادی در دلسردی روبرت به موسیقی بر او گذاشت.
سبک موسیقی شومان براستی ویژه بود و با وجودی که در دوران رمانتیک بسر می‌‌برد همواره از وی بعنوان پایه گذار اصلی رمانتیک در سده نوزدهم یاد می‌شود. جالب است بدانید از آنجایی که اول یک روزنامه نگار بود تا موسیقیدان در آغاز مردم اروپا به او به چشم یک منتقد بسیار حرفه‌ای موسیقی نگاه می‌‌کردند. اوج شهرت او در اروپا زمانی بود که او نوشتاری به نام "Hats off Gentlemen, a genius" را منشر کرد، یعنی "آقایان کلاه‌هایتان را بردارید، یک نابغه وارد میدان شده است" این نوشتار در بررسی، تحلیل و ستایش از کارهای موسیقی شوپن منتشر شد.