توقف روی خط عابر پیاده، هرگز!

در جوامع شهری همان قدر که عبور وسایل نقلیه دارای اعتبار و اهمیت است به همان اندازه عابران، دوچرخه سواران و ... نیز حق استفاده از معابر ویژه خود را دارند به طوری که نمی توان حقوق …

در جوامع شهری همان قدر که عبور وسایل نقلیه دارای اعتبار و اهمیت است به همان اندازه عابران، دوچرخه سواران و ... نیز حق استفاده از معابر ویژه خود را دارند به طوری که نمی توان حقوق هیچ کدام از گروه های یاد شده را فدای دیگری کرد. اما با این وصف در فرهنگ عبور و مرور ما آنچه که مورد توجه و عنایت رانندگان قرار نگرفته حقوق عابرین پیاده می باشد. توقف روی خط کشی های ویژه عابران پیاده و درخواست رانندگان از عابران که حرکت خود را با شرط ایستادن وسایل نقلیه تطبیق دهند نمونه بارز این مسائل می باشد که مطمئنا با اصلاح نگرش و لحاظ شدن حقوق عابرین، گذرگاه های مذکور جایگاه واقعی خود را پیدا و عابران نیز ترغیب به عبور از آنها خواهند شد. آئین نامه راهنمایی و رانندگی نیز در گذرگاه پیاده حق تقدم عبور را به عابران پیاده داده است.
رانندگانی که با گردش به چپ یا راست وارد راه دیگری می شوند و در مدخل آن راه محل عبور عابر پیاده وجود دارد بایستی با کم کردن سرعت و در صورت لزوم با توقف به عابرینی که قبلا وارد محل مزبور شده اند یا در حال ورود به آن می باشند تقدم عبور بدهند. (در گذرگاه پیاده حق تقدم عبور با عابران پیاده است) اگر محل عبور عابر پیاده دارای چراغ راهنمایی برای عابرین پیاده باشد بایستی از فرامین چراغ راهنمایی اطاعت کند.
پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا