محافظت پورت USB

● مشکل: دارای کامپیوتری هستید که هر کاربری به راحتی اجازه کپی فایل از آن را ندارد. شبکه غیرفعال است، CD-Writer و فلاپی دیسک نیز برداشته شده‌اند. اما پورت USB برای دزدان اطلاعات هنوز یک در …

● مشکل: دارای کامپیوتری هستید که هر کاربری به راحتی اجازه کپی فایل از آن را ندارد. شبکه غیرفعال است، CD-Writer و فلاپی دیسک نیز برداشته شده‌اند. اما پورت USB برای دزدان اطلاعات هنوز یک در را باز گذاشته است: بر روی یک USB-Stick هنوز هم می‌توان فایل‌هایی را ذخیره کرد.
● راه حل: یکی از راه‌ها این است که USB-Root-Hub را در device manager کاملا غیرفعال کنید. بدی این مسئله اینجاست که در این صورت تمام دستگاه‌های خارجی که با USB به کامپیوتر متصلند از کار خواهند افتاد مثلا: موش، صفحه کلید و ...
از زمان تولید SP۲ ویندوز ایکس‌پی راه حلی را ارائه داده است که توسط آن دسترسی به USB-Stickهای خارجی از لحاظ کپی کردن فایل‌ و یا ذخیره بر روی آن غیرممکن می‌شود:
گزینه‌ای در رجیستری کنترل می‌کند که به USB-Stickهای وصل شده اجازه کپی یا ذخیره داده شود یا نه.
برای اجرای این قانون ابتدا Regedit.EXE را اجرا کنید. سپس به کلید زیر بروید:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\Current control set\control
سپس زیر کلید جدید زیر را جای‌گذاری کنید.
Storage Device Policies
سپس زیر کلید را باز کرده و گزینه جدید "Write protect" از نوع "DWORD" را تشکیل دهید. اگر به این گزینه جدید ارزش ۱ را بدهید، کاربران تنها اجازه خواهند داشت که برای خواندن به USB-Stickها مراجعه کنند. اگر خواستار تشکیل این محدودیت در چندین کامپیوتر می‌باشید، اسکریپت کوچک زیر به شما کمک خواهد کرد:
PcwUsblock.JS
www.pcwelt.de/downloads/pcwelt-tools/tools/۵۶۴۱۹/index.html
این اسکریپت تنها با دوبار کلیک کردن بر روی آن فراخوانی خواهد شد.
به عنوان مدیر سیستم می‌توانید بوسیله به سرعت حفاظت ثبتی و کپی را فعال و غیرفعال کنید. فراموش نکنید در صورتی که هیچ تفاوتی میان Account مدیر سیستم و Account کاربران عادی وجود نداشته باشد، گزینه رجیستری نیز هیچ کاری را انجام نمی‌دهد. هر کاربری که حقوق مربوط به مدیر سیستم را دارا باشد در این حالت می‌تواند گزینه رجیستری را پاک کند و به این وسیله دوباره توانایی ثبت یا کپی بر روی USB-Stick‌ها را داشته باشید.