برای جلوگیری از آلودگی‌های غذائی چه باید کرد؟

۱. کنترل بهداشت مواد غذائی. دستگاه‌های بهداشتی موظف هستند غذاها را در محل تولید و در فروشگاه‌ها و یا برای غذاهائی که از خارج کشور وارد می‌شوند موقع ورود کنترل نموده و از فروش …

۱. کنترل بهداشت مواد غذائی.
دستگاه‌های بهداشتی موظف هستند غذاها را در محل تولید و در فروشگاه‌ها و یا برای غذاهائی که از خارج کشور وارد می‌شوند موقع ورود کنترل نموده و از فروش غذاهای آلوده و فاسد جلوگیری به‌عمل بیاورند. ضمناً برای بالا بردن سطح اطلاعات بهداشتی مردم باید برنامه‌های خاصی ترتیب بدهند.
۲. افراد خانواده‌ها باید در بهداشت و نگهداری غذا نکات زیر را مراعات نمایند.
الف - تمیز کردن و شستن سبزیجات: از بررسی‌ها و آزمایشاتی که به‌عمل آمده ثابت شده هر مرتبه که سبزی را با آب معمولی بشویند مقدار زیادی از آلودگی‌های خود را از دست می‌دهد.
ب - استفاده از محلول پرمنگنات: اگر سبزی را حداقل به مدت نیم‌ساعت در محلول پرمنگنات دوپتاس قرار دهند سپس بشویند مقداری از آلودگی‌های میکروبی خود را از دست می‌دهد ولی متأسفانه روی تخم انگل‌ها اثر ندارد.
ج - استفاده از محلول‌های پرکلرین: پس از اینکه سبزی را با آب معمولی شستند باید مدت نیم ساعت در محلول یک در هزار پرکلرین قرار دهند برای تهیه محلول نامبرده بهتر است محلول غلیظ‌تری تهیه نموده و موقع استفاده آن را به‌کار برد برای این منظور دو قاشق مرباخوری پرکلرین را که در حدود ۷ گرم می‌باشد در یک بطری آب که در حدود ۷۰۰ گرم است حل کرده یک محلول یک درصد به‌دست می‌آید که باید آن را در جای تاریک و دور از دسترس اطفال نگهداری نمود در موقع شستشوی سبزی دو قاشق سوپخوری از این محلول را در یک لیتر آب ریخته سبزی را در آن قرار می‌دهند و پس از نیم ساعت آب آن را ریخته و مجدداً سبزی را خوب زیر شیر شسته و مصرف می‌نمائیم.
د- ترکیبات یددار: نیز در ضدعفونی سبزیجات مؤثر می‌باشند ولی عملاً از این روش کمتر استفاده شده است.
هـ - بعضی از محلول‌های اختصاصی نیز در بازار وجود دارد که به نوبهٔ خود ارزنده می‌باشند.
۳. شستشوی دست‌ها پس از خروج از توالت و قبل از مصرف غذا با صابون و بُرس.
به‌کار بردن بُرس فوق‌العاده اهمیت دارد زیرا تنها با این وسیله است که می‌توان زیر ناخن‌ها را از وجود هر نوع میکروب یا تخم انگل (به‌خصوص تخم کرمک که از خود شخص سرایت می‌کند) عاری کرد.
۴. جوشاندن شیر قبل از مصرف زیرا شیر محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب‌ها است و به‌آسانی آلوده می‌گردد (برای اطفال شیرخوار شیر پاستوریزه را حتی باید جوشانید).
۵. نگهداری گوشت خام و پخته در جای خنک و محافظت آن از مگس و غیره.
۶. به‌کار بردن ظروف تمیز قابل شتشو (در صورت امکان دسته‌دار و درب‌دار) برای زباله‌ها، ضمناً تجربه نشان می‌دهد که اگر پاکت‌هائی که محتوی مواد خریداری شده است در منزل دور نریزند و اشغال‌های منزل را در آنها ریخته سر آنها را ببندند و در ظرف بگذارند هم کار آسان و عملی است و هم تا حدود زیادی از هر نوع آلودگی از این راه جلوگیری به‌عمل آمده است. برای مأمورین شهرداری نیز جمع‌آوری چنین پاکت‌هائی از پشت درب منزل‌ها آسان‌تر خواهد بود.
۷. مبارزه با حشرات در منزل از قبیل مگس، سوسک، موش و غیره، گرچه نگهداری سگ و گربه در کشورهای مغرب زمین رواج دارد ولی به‌نظر نمی‌رسد واقعاً نگهداری چنین حیواناتی در منزل بهداشتی باشد.