چگونه شادتر زندگی کنیم

پول خوشبختی نمی‌آورد، همین‌طور زیبائی، هوش یا جوانی. مهم نیست که چه جذابیتی دارید، مهم آن است که وجودی جذاب داشته باشید. دستیابی به خوشبختی آسان نیست. شرایط مهم برای ما (کار، …

پول خوشبختی نمی‌آورد، همین‌طور زیبائی، هوش یا جوانی. مهم نیست که چه جذابیتی دارید، مهم آن است که وجودی جذاب داشته باشید.
دستیابی به خوشبختی آسان نیست. شرایط مهم برای ما (کار، تحصیل، پول) تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد خوشبختی درونی یا قضاوت ما از زندگی خوب را تشکیل می‌دهند. خوشبختی تا حد زیادی به شخصیت و خلق و خوی افراد بستگی دارد. رنج‌ها یا شادی‌ها در نحوهٔ احساس ما چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کنند. وقتی نوبت به خوشبختی درونی می‌رسد از دنیای بیرون چیز زیادی عایدتان نمی‌شود. برای مثال زیبائی، جوانی و ثروت ممکن است مایهٔ خوشبختی باشند، اما سبب‌ساز خوشبختی نیستند. زمانی‌که توانستید از پس یک زندگی متوسط برآئید، پول بیشتر حقیقتاً دیگر تأثیری در بالا بردن روحیهٔ شما نخواهد داشت. طبقه متوسط جامعه معمولاً اوقات آزاد بیشتر و بهتری دارند. بیشتر ورزش می‌کنند و در باشگاه‌های مختلف عضو می‌شوند. به تعطیلات می‌روند و زندگی اجتماعی فعالی دارند و تمامی این فعالیت‌های سرگرم‌کننده سبب شادتر بودن آنها می‌شود.
برخی از موارد شادی‌بخش روزمره نظیر گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلمی جالب یا خوردن غذای مورد علاقه می‌توانند در شما احساسی خوب و مطبوع ایجاد کنند، اما تأثیرشان زودگذر است.
اگر می‌خواهید آن ۱۰ تا ۱۵ درصد فوق را به نفع خود برگردانید، می‌توانید از فهرست زیر، راهنمای کوچکی که براساس مطالعات فراوان ارائه شده‌اند بهره‌مند شوید. مهارت‌های اجتماعی را در خود ایجاد کنید و داوطلب کارهای اجتماعی شوید. ازدواج کنید، اهداف پرمعنا و گویا در سر داشته باشید، از طی روند خویش شاد باشید. پیشرفت همراه با هدفمندی احساسات خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد. از چیزهای کوچک لذت ببرید. لذت‌ها و شادی‌های بزرگ که گاه‌به‌گاه در زندگی خودنمائی می‌کنند مؤثرند.
▪ راهنمای شادمانی
همهٔ آدم‌ها زیبائی را دوست دارند. زیبائی سبب محبوبیت بیشتر شما و تا حد زیادی در پیشرفت کاریتان نیز مؤثر است، اما به خاطر داشته باشید زیبائی به خودی خود چندان به کار نمی‌آید.
اگر بی‌پولید، پول سبب ایجاد تغییر و تحول در زندگیتان می‌شود، اما درآمد سالیانه بیش از ۴۰ میلیون سبب خوشبختی بیشتر نمی‌شود. هرچند مقایسه و چشم و هم‌چشمی بر ذهن شما تأثیرگذار است؛ یعنی مهم نیست چه‌قدر بیشتر یا کمتر، همان‌قدر که بدانید درآمدتان از درآمد همسایه بیشتر است به شما احساس بهتری دست می‌دهد!
جوانان، در مقایسه با افراد سالمند، نسبت به خبرهای بد و احساسات منفی آگاه‌تر و حساس‌ترند. به نظر می‌رسد افراد وقتی پا به سن می‌گذارند، علی‌رغم آسیب‌پذیری سلامتیشان بیشتر به مسائل مادی اهمیت می‌دهند، شاید علتش این است که خود را به اهدافشان نزدیک‌تر می‌بینند.
هوش تأثیر چندانی بر خوشبختی ندارد. هوشمند بودن سبب افزایش توقعات شما از ندگی شده و باعث می‌شود نسبت به نقطه ضعف‌های خود آگاه‌تر شوید.
در دهه ۱۹۵۰ تحصیلات علتی برای خوشبختی بود، اما امروز دیگر تحصیلات به تنهائی نقشی در ایجاد خوشبختی ایفا نمی‌کند. تحصیلات راه را برای دستیابی به کار بهتر می‌گشاید، اما در عین حال ممکن است توقعات بالاتری در فرد ایجاد کند که منجر به ناامیدی گردد.
عزت نفس بالا آدمی را از عذاب‌های فکری دور می‌کند بنابراین اندکی خودپسندی برای روحیه شما مفید است. کسانی که به خود عشق می‌ورزند کمتر افسرده، تنها یا نگرانند.
شوخ‌طبعی و جدی نگرفتن مسائل زندگی می‌تواند امید و شادی را به دنبال داشته باشد، کسانی که چهره‌ای امیدوار دارند به راحتی می‌خندند.
اوقات فراغت اگر به درستی سپری شود سبب ایجاد شادی در آدمی می‌شود. فعالیت‌هائی که ادغامی از فعالیت‌های اجتماعی و جسمی باشند و در عین حال مستلزم مهارت‌هائی در حد متعادل باشند، بهترین فعالیت‌ها به شمار می‌آیند. اغلب ما وقت آزادمان را صرف تماشای تلویزیون می‌کنیم که می‌تواند تفریحی از سر استراحت باشد، اما اگر به بولینگ برویم شادی بیشتری را در خود احساس خواهیم کرد. به حال دوستان بی‌کار خویش غبطه نخورید، درست است که وقت آزاد بیشتری دارند ولی از اوقات فراغتشان به خوبی بهره‌برداری نمی‌کنند و همین موضوع باعث خمودگی آنها می‌شود.
ایجاد روابط و دوستی یکی از شادی‌های اساسی زندگی است. گذراندن زمان در کنار دوستان خوب در روحیهٔ شما تأثیرگذار است بنابراین همراه و هماهنگ و آگاه بودن از نحوه صحبت با آنها می‌تواند شادی را در شما ایجاد کند.
طی مطالعاتی که انجام شده است داوطلب شدن در انجام کارهای خیر بیش از هر چیز دیگری به زندگی آرامش، شادی و نشاط می‌دهد. حس پیروزی، ارتباط اجتماعی و فرصت انجام کاری پرمعنا سبب می‌شود این کار تفریح خوبی باشد. بدون شک مسائل قشنگ‌تر سبب خوشبختی ما خواهند شد و اغلب موضوعاتی که برای کوتاه مدت ما را ارشاد می‌کنند، ملال‌آورند.

مریم ملکوتی