مسلسل دستی Mp-۵

مسلسل دستی Mp-۵ ساخت کارخانه هکلر اند کخ، یکی از معروفترین و بهترین مسلسلهای دستی گروه خود می باشد. طراحی و ساخت این سلاح به سالهای بعد از جنگ جهان دوم بر میگردد. این سلاح در واقع …

مسلسل دستی Mp-۵ ساخت کارخانه هکلر اند کخ، یکی از معروفترین و بهترین مسلسلهای دستی گروه خود می باشد. طراحی و ساخت این سلاح به سالهای بعد از جنگ جهان دوم بر میگردد. این سلاح در واقع نوع بهینه شده سلاح Circa میباشد و در ابتدا با نامهای MP-۵۴ و HK-۵۴ معرفی گردید. در سال ۱۹۶۶ پلیس مرزی و ارتش آمان این سلاح را تغییر داده و از آن پس با نام MP-۵ معرفی کردند. این مدل در نوع قنداق ثابت و قنداق کشویی ارائه شد. یک سال بعد کمپانی هکلر اند کخ در شکل کلی این سلاح تغییر ایجاد کرد. از جمله در سیستم نشانه روی روزنه درد و شکاف دید دچار تغییرات گردید. همچنین شعله پوش سلاح، خشاب آن دستگیره قبضه و برگه ناظم آن بهینه سازی شدند. خشاب این سلاح در نمونه های اولیه از نوع مستقیم بود که پس از ایجاد تغییر در خشاب از مدلهای منحنی استفاده به عمل آمد. قبضه سلاح نیز از جنس ورق پرس کاری شده ساخته میشد که جای خود را به نوع پلاستیکی داد. این مسلسل در بسیاری از کشورهای جهان توسط نیروهای پلیس و ارتش مورد استفاده قرار گرفت که از جمله میتوان به ارتش و پلیس آلمان و اسپانیا ، پلیس انگلیس، FBI آمریکا، ارتش و پلیس ایران و... اشاره کرد. این سلاح در بسیاری از کشورهای جهان از جمله یونان، ترکیه، ایران، پاکستان و پرتغال تولید میشود و کارخانه هکلر اند کخ نیز کماکان به تولید ادامه میدهد. تنها رقیب این سلاح را میتوان سلاح یوزی ساخت اسرائیل دانست که البته دیگر تولید نمیشود. رمز موفقیت این سلاح همانند سایر سلاحها و محصولات ساخت آلمان، در کیفیت بالا، دقت تیر اندازی عالی (خصوصا در حالت تک تیر که این امر خود حاصل به کار گیری سیستم گلنگدن بسته میباشد) و ضریب اطمینان بالا میباشد.
انعطاف و سادگی عملکرد آن را نیز میتوان از مزایای آن بر شمرد.
مسلسل دستی MP-۵ را میتوان در واقع مدل کوچک شده G-۳ دانست. چرا که سیستم گلنگدن بسته از نوع غلطکی- تاخیری، بدنه از جنس فولاد پرس کاری شده، دستگاه نشانه روی و بسیاری از موارد دیگر را از برادر بزرگتر خود به ارث برده است. دستگیره قبضه آن به طور جداگانه ساخته و در روی بدنه سلاح قرار میگیرد. برگه ناظم آتش آن همانند سلاح G-۳ در قسمت چپ آن قرار گرفته و بسته به
نوع قبضه تپانچه ای به کار رفته در انواع ۲ حالته (ضامن و تک تیر) و ۳ حالته (ضامن، تک تیر و رگبار) موجود میباشد. نمونه های جدید این سلاح دارای شعله پوشهای مخصوصی میباشند که میتوان یک صدا خفه کن را به راحتی بر روی آنها نصب کرد. دستگاه نشانه روی آن نیز همانند G-۳ در قسمت جلو دارای مگسک و در قسمت عقب دارای روزنه دید چرخشی چهار حالته میباشد. ظرفیت خشاب استاندارد آن ۳۰ تیر میباشد ولی خشابهای کوتا ۱۵ تیر نیز برای این نوع سلاح ساخته شده اند. اگرچه همه مدلهای این سلاح دارای قابلیت نصب صدا خفه کن میباشند، اما در مدل خاصی به نام MP۵-SD۲ با صدا خفه کن سرخود ساخته شده است که همان گلوله های استاندارد ۹ میلیمتری را شلیک میکند.
به جرات میتوان گفت که هیچ مسلسل دستی از نظر دقت و کیفیت تیر اندازی به پای این سلاح نمیرسد تا جایی که
نیروهای ویژه کشورهای آمریکا و انگلیس این سلاح را به انواع دیگر ترجیح داده و از آن به عنوان اسلحه سازمانی استفاده میکنند.

http://basijeshghekhodayi.blogtak.com/