لامپ کم مصرف

سهم روشنایی از کل مصرف الکتریسته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگیر است به عنوان مثال در ایران حدود۳۰ درصد از کل انرژی مصرفی و حدود۴۵ تا ۵۰ درصد از مصرف پیک صرف تأمین روشنایی می‎شود. …

سهم روشنایی از کل مصرف الکتریسته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگیر است به عنوان مثال در ایران حدود۳۰ درصد از کل انرژی مصرفی و حدود۴۵ تا ۵۰ درصد از مصرف پیک صرف تأمین روشنایی می‎شود. در دو دهه اخیر پس از ظهور لامپ‎های کم‎مصرف تعداد زیادی از دولت‎ها و شرکت‎های تأمین‎کننده انرژی، با مشاهده فاصله قابل ملاحظه هزینه احداث تأسیسات تولید و شبکه‎های برق‎رسانی و هزینه نسبتاً کم جایگزینی لامپ‎های رشته‎ای با کم‎مصرف، ۵۰ تا ۹۶ درصد از بهای لامپ‎ها را به صورت یارانه پرداخت نموده‎اند. با جایگزینی لامپ‎های مذکور می‎توان با هزینه احداث و تولید یک کیلووات حدود۲۶ کیلووات از ظرفیت تولید و ۱۶ کیلووات از ظرفیت شبکه توزیع برق صرفه‎جویی کرد.
در کشورهای غربی با اینکه ظاهراً مشکلی برای تولید انرژی الکتریکی وجود ندارد، لامپ‎های کم‎مصرف جانشین لامپ‎های معمولی گردیده و با پیک‎سایی مناسب و در نتیجه کاهش سرمایه‎گذاری برای احداث نیروگاه‎ها سود زیادی بدست آمده است. (کاهش آلودگی محیط زیست نیز از فواید جنبی این جایگزینی است)
● فواید جایگزینی لامپ کم‎مصرف با لامپ رشته‎ای و لامپ مهتابی :
▪ انرژی مصرفی در لامپ کم‎مصرف حدود ۲۰ درصد لامپ‎های رشته‎ای است.
▪ طول عمر متوسط لامپ‎های رشته‎ای حدود ۹۰۰ ساعت و طول عمر لامپ‎های کم‎مصرف ۱۰۰۰۰ ساعت است (حدود ۱۱ برابر طول عمر لامپ‎های رشته‎ای)
▪ لامپ کم‎مصرف در مقابل تغییرات ولتاژ برق ورودی حساس نیست ( با ولتاژ ۷۰ تا ۲۵۰ ولت بدون تغییر محسوس در کیفیت نور کار می‎کند)
▪ افزایش ولتاژ در طول عمر لامپ کم‎مصرف اثر چندانی ندارد ولی در لامپ رشته‎ای باعث کم شدن طول عمر آن می‎شود.
▪ میزان نوردهی لامپ کم‎مصرف و لامپ رشته‎ای تقریباً برابر است.
▪ افت نوردهی لامپ کم‎مصرف در اواخر عمر به مراتب کمتر از لامپ رشته‎ای است.
▪ لامپ‎های کم‎مصرف در اثر کار گرم نمی‎شوند، درمقابل سرما و تغییرات درجه حرارت مقاوم بوده (تا ۳۰ درجه زیر صفر به خوبی کار می‎کند) و در اثر ریزش باران نمی‎شکند
▪ ضریب قدرت لامپ کم‎مصرف ۹۶/۰ ولی در لامپ مهتابی ۵/۰ می‎باشد.
▪ مصرف انرژی الکتریکی لامپ کم‎مصرف ۳۰ درصد کمتر از لامپ مهتابی است.
▪ عمر لامپ کم‎مصرف حدود ۵۰ درصد بیشتر از لامپ مهتابی است.
▪ لامپ کم‎مصرف نیازی به اتصالات متعدد نداشته و حجم لامپ مهتابی را ندارد.