آثار ا ستفاده بهینه از مصرف  انرژی

نتایج بررسیها درباره میزان مصرف انرژی ، حاکی از آن است که شدت انرژی در ایران بیش از سه برابر کشورهای صنعتی و نیز بیش از ۵/۱ برابر متوسط جهانی است ، بنابراین در کشور ایران پتانسیل …

نتایج بررسیها درباره میزان مصرف انرژی ، حاکی از آن است که شدت انرژی در ایران بیش از سه برابر کشورهای صنعتی و نیز بیش از ۵/۱ برابر متوسط جهانی است ، بنابراین در کشور ایران پتانسیل صرفه‎جوئی انرژی عظیمی وجود دارد ، چرا که سالانه مقدار زیادی انرژی در بخشهای صنعتی و خانگی و تجاری تلف می‎شود . بطور کلی آمار نشان می‎دهد که وضعیت بخش انرژی در حال حاضر برای تضمین توسعه پایدار ، به صورتی که در تجربه جهانی مشاهده می‎شود ، مناسب نیست .
برای نمونه کافی است به مصرف برق در ایران اشاره کنیم : حدود ۵۲ میلیارد کیلووات ساعت برقی که ما هر ساله در خانه‎ها و بخش تجاری مصرف می‎کنیم معادل ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام ، یعنی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال است ! و اگر با استفاده مناسب و منطقی از وسایل برقی خانگی فقط ده درصد در مصرف برق آنها صرفه‎جوئی کنیم ، هر سال ۲۰۰ میلیارد تومان به بودجه عمومی یعنی ، به آیندهٔ خود و فرزندانمان یاری رسانده‎ایم .
رشد و شکوفایی اقتصادی به ویژه در کشورهای در حال توسعه بستگی زیادی به منابع انرژی دارد و بدون وجود آنها چرخ‎های تولید کشور از حرکت باز می‎ایستند .
در حال حاضر در جامعه جهانی وجود ذخایر سرشار انرژی برای یک کشور از شاخصه‎های مهم اعتبار یک کشور می‎باشد و حفظ این اعتبار و موقعیت جهانی منوط به حراست از این منابع ارزشمند طبیعی است از طرفی وابستگی حیاتی و شدید جوامع امروز به انرژی آنرا بعنوان یک کالا و ابزاری اساسی و ضروری جهت سیطره، سلطه و استعمار بر سایر کشورها تبدیل کرده است. لذا کشورهای دارای این منابع و بخصوص کشور ما که از این قاعده مستثنی نیست باید به منظور عدم وابستگی و حفظ موقعیت خود در جهت حفظ این منابع کوشیده و بمنظور نیل به آثار استفاده بهینه از این منابع اقدام اساسی و مستمری انجام دهند.
● آثار استفاده بهینه از انرژی :
▪ رشد و شکوفایی اقتصاد ملی
▪ جلوگیری از اتلاف منابع و ذخایر طبیعی و حفظ آن برای آیندگان
▪ جلوگیری از صرف بوجه مالی کشور برای ساخت نیروگاه‎ها و استفاده از آن در سایر بخش‎های مورد نیاز کشور
▪ افزایش ظرفیت و حجم صادرات انرژی کشور
▪ ارتقاء سطح زندگی و رفاه افراد جامعه
▪ کاهش آلودگی هوا
▪ حفظ مناطق سرسبز و درختان و گیاهان
▪ کاهش گازهایی که باعث گرم شدن زمین می‎شود
▪ کاهش بارانهای اسیدی