تمبک

این ساز از دو قسمت کلی و استوانه‌ای شکل تشکیل شده: قسمت اول (بالا و هنگام نواختن: جلو) به قطر تقریبی ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و به‌طول ۴۵ سانتی‌متر، که سطح بالائی آن پوست کشیده شده و در …

این ساز از دو قسمت کلی و استوانه‌ای شکل تشکیل شده: قسمت اول (بالا و هنگام نواختن: جلو) به قطر تقریبی ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و به‌طول ۴۵ سانتی‌متر، که سطح بالائی آن پوست کشیده شده و در پائین به قسمت دوم متصل شده است و این قسمت عبارت است از استوانه‌ باریک‌تری که انتها (پائین) کمی گشادتر شده و به دهانه‌ای باز منتهی گشته است. جنس تمبک معمولی از چوب است.
تمبک به‌منظور نواختن، به‌طور افقی روی ران نوازنده نشسته قرار می‌گیرد و او دست چپ خود را در بالا و دسته راست را در کنار راست تمبر قرار می‌دهد با انگشتان نرمه و تمام دست خود بر قسمت‌های مختلف (مرکز، میان، کنار) پوست می‌کوبد.
از آنجا که وسیلهٔ کوبیدن روی ساز انگشتان انسان است و این وسیله قادر است بر روی تمبک ریزه کاری و شرین‌کاری‌های فراوان اعمال کند. می‌توان از آن به‌عنوان تکنواز استفاده‌های شایان و جالب کرد.
● تمبک زورخانه
شکل ظاهری آن با تمبک معمولی کمی فرق دارد. قسمت‌ بالائی آن به شکل جام (کاسه) و قسمت دنباله (در پائین) مخروطی‌تر از تمبک معمولی است. علاوه بر این تمبک زورخانه را از گل پخته می‌سازند. صدایآن نیز بم‌هٔر و قوی‌تر از تمبک معمولی است ـ بلندی ساز ۴۵ و قطر دهانه پوستی ۴۸ سانتی‌متر می‌باشد.