تلور Tellurium

عنصری است با علامت اختصاری te جرم اتمی ۶۱/۱۲۷ و عدد اتمی ۵۲، نافلزی است به رنگ سفید نقره‌ای شکننده که خواص شیمیائی آن شبیه گوگرد است. سنگینی ویژه‌اش ۲۴/۶ و نقطه ذوب ۴۵۲ ـ این عنصر …

عنصری است با علامت اختصاری te جرم اتمی ۶۱/۱۲۷ و عدد اتمی ۵۲، نافلزی است به رنگ سفید نقره‌ای شکننده که خواص شیمیائی آن شبیه گوگرد است. سنگینی ویژه‌اش ۲۴/۶ و نقطه ذوب ۴۵۲ ـ این عنصر با خواص بسیاری شبیه سلنیم و گوگرد است.
شبه فلزی است به رنگ سفید نقره‌ای و به‌صورت طبیعی و تلورورها همراه با طلا و نقره یافت می‌شود. افزودن مقداری اندک از ان به مس و فولادهای زنگ نزن به میزان ۵% تا ۸ درصد، قابلیت ماشین‌کاری آنها را افزایش می‌دهد و افزودن مقدار ۱% تا ۵% دصد به چدن‌ها، به‌صورت یک تثبیت کننده کربور، عمل می‌کند و عمق تبرید را افزایش می‌دهد از این رو به رنگ قالب افزوده می‌شود.
در آب نامحلول است. بوی آن شبیه سیر می‌باشد، می‌تواند سبب ریزش مو شود. از نیم رسانای نوع ـ p می‌باشد و رسانائی آن نسبت به نور حساس است.
● کاربرد: آلیاژها (سرب، تلوریم، فولاد ضد زنگ، چدن) عامل سخت کننده ثانوی لاستیک تولید آهن و فولاد ضد زنگ ریختگی، عامل رنگ کننده در صنایع سرامیک و شیشه، دستگاه‌های ترموالکتریک، کاتالیزو، به همراه لیتیم در باتری‌های ذخیره‌ای برای ماهواره‌ها
تلور در سال ۱۷۸۲ میلادی توسط مولر اتریشی در ناخالصی‌های موجود در سنگ معدن طلا، کشف شد که شباهت زیادی به آنتیموان داشت و بعد معلوم شد که فلز جدیدی است. نام آن از واژه لاتینی تلوریس Telluris (به معنی خاک یا کره زمین گرفته شده است).