۲۶ ژوئن سال۱۹۲۰ـ انقلاب عراقی ها برضد سلطه انگلستان

انگلستان پس از خارج ساختن عراق از دست عثمانی در پایان جنگ جهانی اول، نقشه دیگری برای آن که در زمان عثمانی شامل ۳ ایالت بود داشت. تا زمان نادرشاه، عراق عمدتاً توسط ایران اداره …

انگلستان پس از خارج ساختن عراق از دست عثمانی در پایان جنگ جهانی اول، نقشه دیگری برای آن که در زمان عثمانی شامل ۳ ایالت بود داشت. تا زمان نادرشاه، عراق عمدتاً توسط ایران اداره می شد.
شیعیان عراق که اکثریت مردم این کشور را تشکیل می دهند با تقشه انگلستان مخالف بودند. مخالفت شیعیان عراق در اواخر ژوئن سال ۱۹۲۰ (در چنین روزهایی) به انقلاب آنان انجامید و نیروهای انگلیسی فرزند آیت الله شیرازی را که پس از وفات آیت الله یزدی در سال ۱۹۱۹ رهبری شیعیان عراق را به دست داشت و مرجع تقلید آنان بود دستگیر کردند که آیت الله برضد انگلستان و نقشه استعماری آن دولت فتوا صادر کرد و روا داشت که انقلاب به صورت مسلحانه در آید.
دستگیری عده ای در کربلا و نجف آتش انقلاب را به سراسر عراق گسترش داد و صدها سرباز انگلیسی کشته شدند. انگلستان در پایان ژوئیه (ماه بعد) که شکست خود را حتمی دید، با دادن استقلال تدریجی به عراق موافقت کرد.
در این میان کردها هم از شکست پادگانهای انگلیسی در عراق مرکزی و جنوبی استفاده کردند و بسیاری از شهرهای کردنشین را از دست انگلیسی ها خارج ساختند و ... .