ترموستات Thermostat

دستگاهی است خودگار برای تنظیم دما در فضای بسته، معمولاً آن را به دستگاه‌های گرم یا سردساز متصل می‌کنند. تا به قطع یا وصل آنها دمای معینی محفوظ بماند. ● ترموستات ۱) ترموستات الکترومکانیکی: …

دستگاهی است خودگار برای تنظیم دما در فضای بسته، معمولاً آن را به دستگاه‌های گرم یا سردساز متصل می‌کنند. تا به قطع یا وصل آنها دمای معینی محفوظ بماند.
● ترموستات
۱) ترموستات الکترومکانیکی: این نوع ترموستات با استفاده از فرمان سنسور حرراتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکرو سویچ سبب قطع و وصل مدار الکتریکی می‌شود محصول این نوع تکنولوژی دارای عمری طولانی می‌باشد ولی عمل پائین ـ تولر انس دمائی بالا و دقت کمی دارد به‌همین دلائل اصولاً با پشرفت دانش بشری در بخش صنعت استفاده از آن منسوخ می‌شود.
۲) ترموستات الکترونیکی: این نوع ترموستات فرمان دریافت شده از سنسور حرارتی را توسط جریان الکترونیکی به یک رله مینیاتوری منتقل و سبب قطع و وصل جریان الکتریکی می‌گردد. ضمناً دارای دقتی بسیار خوب می‌باشد و سرعت عمل آن خیلی بیشتر از ترموستات الکترومکانیکی است علاوه بر آن تولید بسیار بالائی را با روش‌های نیمه اتوماتیک ایجاد کرده و بالنسبه از قیمت تمام شده مناسبی برخوردار می‌باشد. در ضمن نقشه الکترونیکی مدار ضمیمه شده است.علت انتخاب این مدار سهولت و سادگی آن و تهیه قطعات الکترونیکی آن در بازار داخلی می‌باشد. ضمن اینکه عملاً کاربری خود را ثابت نموده و از دقت و سرعت بسیار بالائی در قطع و وصل مدار برخوردار می‌باشد از نمونه مشابه آن که هم اکنون در بازار معروفیت داشته و تقریباً مشابه نمونه مورد نظر این طرح می‌باشد می‌توان از محصول کارخانه GUMD در ایتالیا نام برد که دارای سویچ آمپربا سیستم ۲۲۰ ولت می‌باشد.
● روش‌های تولید:
۱) روش فول اتوماتیک و استفاده از روبات‌ها: در این روش براساس مدار از پیش آماده شده فیبربرش خورده و پس از مراحل چاپ سیلک اسکرین (اتوماتیک) پی سی برد سوراخ و کلیه مراحل مونتاژ قطعات الکترونیکی به‌وسیله ماشین انجام می‌گیرد در این روش محصول تولیدی دارای کیفیت بسیار بالا و قابل رقابت با محصولات خارجی بوده و از ظرفیت بسیار بالای تولیدی برخوردار می‌باشد البته میزان ارزبری این روش بالاست و اشتغال‌زائی کمی را ایجاد می‌کند به علت تکنولوژی بالای ماشین‌آلات وابستگی شدیدی را در قسمت تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات ایجاد می‌کند.
۲) روش نیمه اتوماتیک: در این روش پس از طراحی مدار و آماده نمودن فیبر مدار چاپی و ساخت قطعات پلاستیکی و سفارش قطعات مونتاژ نهائی توسط کارگر انجام می‌گیرد سپس برد آماده شده از حمام قلع عبور می‌کند و پس از برش قطعات اضافی لحیم تست‌هائی به‌وسیله وسایل جنرال (اهمتر ـ سیگنال ژنراتور و اسیلوسکوپ و غیره) و توسط کارگر انجام و در نهایت به‌صورت دستی بسته‌بندی می‌گردد کلیه حمل و نقل‌ها به‌غیر از مراحل مونتاژ بر روی تسمه نقاله توسط کارگر انجام می‌شود.
● محصول
این محصول انواع مختلفی دارد و وظیفه اصلی آن اینست که در اثر یک حرکت مکانیکی که به آن منتقل می‌شود. مسیر جریان برق را تغییر می‌دهد. به‌طور کلی این محصول از سه قسمت بدنه اصلی، کنتاکت و ملزومات جانبی تشکیل شده است. بدنه اصلی، محفظه‌ای است که کنتاکت در داخل آن تعبیه شده است. کنتاکتور نقش اصلی را در محصول ایفا می‌کند و وظیفه آن تغییر جهت جریان برق می‌باشد. ملزومات، وسایل مختلفی هستند که به بدنه اصلی متصل می‌شوند و وظیفه آنها انتقال نیروی خارجی به کنتاکتور می‌باشد.
▪ موارد کاربرد محصول
این محصول کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد اما عمدتاً در اکثر ماشین‌آلاتی که حرکت‌ها رفت و برگشتی دارند، مانند ماشین‌های دایکست، تزریق پلاستیک، پرس‌های هیدرولیک و غیره از آنها استفاده می‌شود. در ضمن در موارد متعددی در تابلوهای برقی نیز از این محصول استفاده می‌شود.
▪ مشخصات، عمر مفید و استاندارد محصول مورد نظر این طرح
در حال حاضر L.S ها توسط تولید کنندگان مختلفی در دنیا ساخته می‌شود که در ایران نمونه‌های ساخت شرکت‌های فرانسوی، ایتالیائی، آلمانی و ژاپنی آن یافت می‌شود. با بررسی‌های انجام گرفته در مورد کلیه L.Sهای موجود در بازار ایران، محصول مورد مطالعه در این طرح کپی کامل نبوده و دارای ترکیب و مشخصات زیر می‌باشد.
بدنه اصلی از جنس فلز به شکل مکعب مستطیل به ابعاد حدود ۳٭۸٭۶ سانتی‌متر، مشابه بدنه L.Sهای تله مکانیک ساخت کشور فرانسه، (بدنه مدل‌های xck - M و xck)
کنتاکت به ابعاد حدوداً ۲٭۲٭۲ سانتی‌متر، مشابه کنتاکت نوع امرون (OMRON) ساخت کشور ژاپن (در کنتاکت امرون فنرهای تخت به‌کار رفته است اما در کنتاکت‌های تله مکانیک از فنرهای مارپیچ ریز استفاده شده است).
ملزومات مختلف با اشکال متفاوت مشابه ملزومات L.Sهای تله مکانیک کشور فرانسه.
به‌طور کلی بدلیل اینکه L.Sها بعد از دهها هزار بار کنتاکت (این تعداد بستگی به کیفیت محصول دارد) خراب شده و بایستی تعویض گردند، نوعی محصول مصرفی تلقی می‌شوند. حد استاندارد جهان این نوع محصول بیش از یک صدهزار کنتاکت می‌باشد.
در مورد کنتاکت امرون، با توجه به نتایج آنالیزمتالورژیک مربوط به فنرهای تخت به‌کار رفته داخل آن می‌توان ادعا نمود که فنر این کنتاکت حداقل ۲۰۰۰۰۰ بار بدون اینکه خرابی پیش آید عمل می‌نماید. مسئله اصلی در خراب شدن کنتاکت، فنر نیست، بلکه نکته کیفیت پلاتین‌های اتصال دهنده و مقدار جریانی است که تحت آن کنتاکت قطع و وصل می‌نماید. هرچه این جریان بیشتر باشد عملکرد کنتاکت محدودتر خواهد شد. البته این مسئله بستگی مستقیم به جنس مواد مورد استفاده در داخل کنتاکت دارد. از آنجا که برای انتخاب جنس مواد قسمت‌های داخلی به‌خصوص پلاتین‌های اتصال، کنتاکت تله مکانیک مورد آنالیز قرار گرفته‌اند می‌توان ادعا نمود، نمونه استاندارد محصول مورد نظر این طرح مطابق استاندارد مربوط به L.S های تله مکانیک می‌باشد.
▪ محصولات جانشین: برای میکروسوئیچ‌ها محصولات جانشین یا جاگزینی وجود ندارد.
ترموستات دستگاهی قطعی ـ وصلی است هنگامی که دما از حد معینی بالاتر برود ترموستات مدار برقی را قطع می‌کند و بخاری از نو روشن می‌شود. وقتی دما زیاده از حد پائین برود دوباره مدار را وصل می‌کند و بخاری از نو روشن می‌شود. چنین سیستمی ساده و ارزان است و بنابراین جاذبه زیادی دارد ولی ایراد و بزرگی هم بر آن وارد است. خروجی سیستم مرتب در حال نوسان است.
● ترموستات اتومبیل
قابل نصب بر روی اتوی برقی با ۲۲۰ ولت، بارنج حراراتی قابل تنظیم از ۶۰ تا ۱۶۵ درجه صد بخشی، در ساخت اتو به منظور تنظیم درجه حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قابل نصب بر روی خودرو ـ حرارتی، نقطه عملکرد ۸۲ درجه سانتی‌گراد، میزان باز شدن سوپاپ ۱۱ میلیمتر.
کابرد در مسیر خروج آب موتور به رادیاتور قرار گرفته و با افزایش درجه حرارت آب موتور از ۸۲ درجه، مسیر آب را باز می‌نماید.
ترموستات صنعتی (دیجیتالی) الکترونیکی، ابعاد کلی: (عمق) ۱۳۵٭۹۵٭۹۵ میلی‌متر.
ـ مشخصات: قابل تنظیم از صفر تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد کرومل ـ آلومل A۵-۲۲۰V-۵۰H^۲
ـ کاربردها: از ترموستات صنعتی برای تنظیم درجه حرارت کوره‌ها، تونل‌های پخت و خشک‌کن‌های صنعتی استفاده می‌شود.
برخی از قطعات ترانسفور ماتور، رله، دیود، ترانزیستور قطعه مکعبی شکل (آبی رنگ) آی.سی، مقاومت ولوم پتانسیومتر، خان عدسی، خازن سرامیکی، دکمه گردان تنظیم درجه حرارت.
● ترموستات حرارتی صفر تا ۹۰ درجه
قابل استفاده برای تنظیم دستگاه‌های حرارتی ـ (۵/۱) ۱۶ آمپر ۲۵۰ ولت متناوب ابعاد پرب (بالب): طول، ۶۶ قطر ۶/۶ میلی‌متر، دامنه حرارتی صفر تا ۹۰ درجه صد بخشی زاویه چرخش شفت ۲۷۰ درجه ـ قابل استفاده در ساخت ترموستات‌های قابل نصب بر روی دیگ‌های حرارتی آب گرم، دیگ شوفاژ و موارد مشابه.
ترموستات سماور برقی: ۲۲۰ ولت، ۱۰ آمپر، با قابلیت تنظیم از صفر تا ۱۰۰ درجه صد بخشی برای تنظیم درجه حرارتی مورد نیاز سماور.