کوکوی باقالا سبز

بهار، زمان خرید باقالا سبز و انبار آن در فریزر برای مصرف در فصول دیگر سال است. با توجه به اینکه طعم و مزه باقالا سبز هم مانند هر سبزی دیگری به صورت تازه در مقایسه با فریز شده آن …

بهار، زمان خرید باقالا سبز و انبار آن در فریزر برای مصرف در فصول دیگر سال است.
با توجه به اینکه طعم و مزه باقالا سبز هم مانند هر سبزی دیگری به صورت تازه در مقایسه با فریز شده آن قابل مقایسه نیست، از فرصت موجود استفاده کرده و غذاهای متنوعی با سبزی‌های فصل
– به‌خصوص باقالا سبز – بپزید. کوکوی باقالا نیز یکی از همین غذاهاست. این کوکو به همراه گوشت و شوید، غذایی کامل و خوشمزه است.
● مواد لازم برای ۶ نفر:
- باقالا سبز؛ یک کیلوگرم
- شوید؛ نیم کیلوگرم
- گوشت چرخ کرده؛ ۲۵۰ گرم
- تخم‌مرغ؛ ۸ عدد
- آرد؛ یک قاشق سوپ‌خوری
- زردچوبه؛ یک قاشق چای‌خوری
- فلفل سیاه؛ نصف قاشق چای‌خوری
- پیاز؛ ۳ عدد
- نمک به میزان لازم
- زعفران ساییده شده؛ نصف قاشق چای‌خوری
- روغن مایع به مقدارکافی
● روش تهیه:
۱) ابتدا باقالاها را از هر دو پوست خود جدا کرده و بشویید. سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید و باقالاها را به همراه نمک در آن بپزید. در این فاصله، ۲ عدد از پیازها را نیز پوست کنده و پس از خرد کردن، در روغن تفت دهید. شوید را هم پاک کرده و بعد از شستن، ریز خرد کنید.
۲) در یک کاسه بلوری بزرگ، تخم‌مرغ‌ها را شکسته و خوب هم بزنید؛ سپس آرد، فلفل، زردچوبه و نمک را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. پس از آن، پیاز باقیمانده را رنده کرده و به مخلوط تخم‌مرغی اضافه کنید و یکی دو دقیقه هم بزنید. حالا گوشت را به همراه شوید، باقالا و پیاز داغ به بقیه مواد اضافه کنید.
۳ ) در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، مایه کوکو را در آن بریزید. بعد از آنکه یک طرف آن سرخ شد، آن را برش زده و طرف دیگر را نیز سرخ کنید. اگر می‌خواهید کوکو را به صورت درسته آماده کنید، پس از سرخ شدن یک طرف آن، کوکو را روی سینی گرد برگردانده و دوباره به تابه منتقل کنید. در ضمن شما می‌توانید تابه مورد نظر را داخل فر قرار دهید و روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط فر بگذارید. بعد از حدود نیم ساعت، شعله پایین فر را خاموش کرده و شعله بالا را روشن کرده و صبر کنید تا روی کوکو نیز طلایی رنگ شود.البته تابه انتخابی برای این منظور باید بدون دسته یا ظرف مخصوص فر باشد.
نکته یک) این کوکو را بدون استفاده از گوشت نیز می‌توانید درست کنید.
نکته ۲) این کوکو با باقالای خشک نیز قابل تهیه است. کافی است باقالای خشک را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در مقداری آب خیس کرده و سپس به همراه یک عدد پیاز خرد شده داخل چرخ گوشت بریزید و آن را خوب چرخ کنید. پس از آن، ادویه، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و به ترتیب ۴ عدد تخم‌مرغ را در آن بشکنید و مواد را خوب مخلوط کنید. در پایان مایه کوکو را داخل تابه‌ای گرد درون مقداری روغن سرخ کنید.