تراش ـ ماشین‌سری

در ابتدا ماشین سری تراش برای ساخت پیچ‌های کوچک طراحی شد. توانائی‌های این ماشین باعث شد تا برای عملیات متنوع‌تری به کار رود. ماشین سری تراش در واقع نوعی ماشین تراش برجکدار به …

در ابتدا ماشین سری تراش برای ساخت پیچ‌های کوچک طراحی شد. توانائی‌های این ماشین باعث شد تا برای عملیات متنوع‌تری به کار رود.
ماشین سری تراش در واقع نوعی ماشین تراش برجکدار به حساب می‌آید و به گونه‌ای طراحی شده است تا چند عملیات را در یک مرحله انجام دهد. برجک به ابزارهای متعددی مجهز است که در موقعیت‌های کاری مناسب قرار می‌گیرد و عملیات متنوعی را بر ریو قطعه کار انجام می‌دهند.
ماشین‌های سری تراش می‌توانند عملیاتی مانند سوراخ‌کاری، سوراخ تراشی، برقوزنی، تراشکاری و پرداختکاری انجام دهند. گونه‌های مختلف ماشین‌های سری تراشی را می‌توان براساس طرز کار در سه نوع دستی، نیمه خودکار و خودکار، طبقه‌بندی کرد. همچنین این طبقه‌بندی را می‌توان براساس نوع محور شامل تک محور و چند محور نیز انجام داد.
گونه‌های ابزار مورد استفاده در سری تراشی به علت تنوع عملیاتی که ماشین سری تراشی قادر به انجام آنهاست زیاد هستند. ابزارهای تراشکاری، برش، دندانه زنی، آج‌زنی و شکل‌دهی متداول‌ترین گونه‌های ابزار هستند. ابزارهای گردان، گیره‌های ثابت و قابل تنظیم ابزارهای گردان، نشیمنگاه برجک‌ها و ترمزهای محور تجهیزات دیگری هستند که می‌توان آنها را رد ماشین‌های سری تراش به کار برد. [ترجمه: عماد حجتی ـ همایون جلالی ـ محمود ذوالفقاری ـ مسعود عارفی ـ ۷۳].