تایپورافی Typography

علی‌رغم روند هنر گرافیک در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و اوائل ۷۰ میلادی در سطح جهان، که تصویر و تصویرسازی به معنای اعم کلمه عمده‌ترین نقش را در تمام آثار گرافیک بازی می‌نمود و بدین‌سان …

علی‌رغم روند هنر گرافیک در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و اوائل ۷۰ میلادی در سطح جهان، که تصویر و تصویرسازی به معنای اعم کلمه عمده‌ترین نقش را در تمام آثار گرافیک بازی می‌نمود و بدین‌سان تمام بار پیام‌رسانی اثر بر دوش تصویر نقش گرفته برای سهولت کار با زرنگار از سیستم منو پیشرفته و یکنواختی استفاده شده است. کلیهٔ امکانات زرنگار از طریق این سیستم منو قابل دسترسی می‌باشد. امکانات زرنار در هشت منو اصلی با نام‌های پرونده، ویرایش، صفحه‌بندی، جستجو، قلم، آرایش، پارامترها و کمک‌ گروه‌بندی شده است. هر منو اصلی شامل چندین فرمان می‌باشد که هر کدام کار خاصی از منو اصلی را انجام می‌دهند. برای راحتی کار، فرمان‌های یک منو اصلی بر حسب ارتباط موضوعی به یکدیگر در گروه‌هائی کوچکتر قرار داده شده و با خطی افقی از هم جدا شده‌اند.
به‌عنوان مثال منو اصلی (آرایش) شامل دوازده فرمان می‌باشد که در چهار گروه (سر صفحه، پا صفحه، پاورقی)، (جدول‌بندی)، خط‌های عمودی، خط‌های افقی، چهارگوش و ساعت، تاریخ، شمارهٔ صفحه، اولین عبارت، آخرین عبارت قرارداده شده است.
دسترسی به فرمان‌ها همواره از طریق انتخاب آنها از منو اصلی امکان‌پذیر است. مثلاً برای تایپ (پاورقی) ابتدا منو اصلی (آرایش) را انتخاب کرده و سپس با کلیدهای ArrowUP و ArrowDown روی (پاورقی) رفته و Enter را فشار دهید.
برای اکثر فرمان‌های زرنگار، روش دسترسی سریعتری نیز در نظر گرفته شده است. در این روش از کلیدهای فوری برای دسترسی مستقیم به فرمان استفاده شده است. کلیدهای فوری در منوهای اصلی در مقابل فرمان‌ها نشان داده شده است که به مرور و با دیدن مکرر، آنها را به‌خاطر خواهید سپرد. به‌عنوان مثال برای تغییر فاصله سطرها به‌جای انتخاب (فاصلهٔ سطرها) از منو اصلی (صفحه‌بندی)، می‌توانید مستقیماً از کلید فوری (ف + Ctrl) استفاده کنید. (در حالی‌که کلید Ctrl را فشار داده‌اید حرف (ف) را تایپ کنید).
هنگام دسترسی به امکانات زرنگار از سیستم منوهای اصلی در مواقعی مشاهده می‌شود که فرمانی با رنگ قرمز مشخص شده و اگر سعی کنید آنرا اجرا کنید صدای بوق را می‌شنوید. این موارد وقتی اتفاق می‌افتد که انتخاب فرمان مورد نظر در آن حالت مناسب نداشته باشد و سیستم منو هوشمند زرنگار از این انتخاب بی‌جا ممانعت می‌کند. به‌عنوان مثال فرمان (تکرار)، در منو اصلی (جستجو) که برای تکرار عمل جستجو تتعبیه شده است، تا قبل از اولین اجرای فرمان (جستجو) قرمز خواهد بود.
پس از انتخاب فرمان، از منو اصلی یا به روش کلیدهای فوری، فرمان یا بلافاصله اجرا می‌شود و یا جدول تعریف پارامترهای فرمان روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود.
مورد اول فرمان‌هائی می‌باشند که برای اجرای آنها نیازی به انتخاب و دادن پارامتر وجود ندارد. مثال‌هائی از این نوع فرمان‌ها عبارتند از: برای سهولت کار با زرنگار از سیتم منو پیشرفته و یکنواختی استفاده شده است. کلیهٔ امکانات زرنگار از طریق این سیسم منو قابل دسترسی می‌باشد. امکانات زرنگار در هشت منو اصلی با نام‌های (پرونده)، چندین فرمان می‌باشد که هر کدام کار خاصی از منو اصلی را انجام می‌دهند. برای راحتی کار، فرمان‌های یک منو اصلی بر حسب ارتباط موضوعی به یکدیگر در گروه‌هائی کوچکتر قرار داده شده و با خط افقی از هم جدا شده‌اند.
به‌عنوان مثال منو اصلی (آرایش) شامل دوازده فرمان می‌باشد که در چهار گروه (سر صفحه، پا صفحه، پاورقی)، (جدول‌بندی)، (خط‌های عمودی، خط‌های افقی، چهارگوش) و (ساعت، تاریخ، شمارهٔ صفحه، اولین عبارت، آخرین عبارت) قرار داده شده است.