مشت زنی ایران در بازیهای المپیک

● ۱۹۴۸ - لندن تیم مشت زنی ایرن متشکل از ۸ نفر در نخستین دوره حضور ورزش ایران در المپیک، شرکت نمود. اعضای این تیم عبارت بودند از : قاسم رسائلی، مانوئل آغاسی، جمشید فانی، مسعود رحیمیها، …

● ۱۹۴۸ - لندن
تیم مشت زنی ایرن متشکل از ۸ نفر در نخستین دوره حضور ورزش ایران در المپیک، شرکت نمود. اعضای این تیم عبارت بودند از : قاسم رسائلی، مانوئل آغاسی، جمشید فانی، مسعود رحیمیها، ژرژ عیسی بیک، حسین طوسی، اسکندر شورا و جمشید آبادی.
همه مشت زنان ایرانی در دوره اول حذف شدند وتنها حسین طوسی به دور دوم رسید که او هم در این دوردر مقابل حریف ایرلندی ناکام ماند.
● ۱۹۵۲ - هلسینکی
تیم شش نفره مشت زنی ایران در این دوره عبارت بودند از : پطرس نظربگیان،فضل الله نیکخواه، مانوئل آغاسی، ابراهیم افشارپور،ژرژ عیسی بیک و آرداشیس ساگینیان که همگی ناکام به کشور برگشتند تنها ژرژ عیسی بیک بود که توانست به دور دوم صعود کند و دراین دور با شکست مقابل حریف هلندی حذف شد.
● ۱۹۵۶ - ملبورن
تیم مشت زنی ایران در این دوره شرکت نکرد.
● ۱۹۶۰ - رم
در این دوره نسل جدیدی جای قدیمی ها را پر کرده بودند. تیم چهار نفره ایران متشکل بود: از ایزار ایلخانوف، صادق علی اکبر زاده، وارزیک قازاریان و امیر یاوری.
ایزار ایلخانوف در دور اول پیروز شد ولی در دور دوم مغلوب حریف آرژانتینی شد.علی اکبر زاده و قازاریان در دور اول حذف شدندو امیر یاوری بعد از صعود به دور دوم حذف شد.
● ۱۹۶۴ - توکیو
در این دوره ناصر آقایی، صادق اکبرزاده، حسن پاک اندام، ندیمی قصردشتی و پوررودسری تیم ایران را تشکیل می دادند که از این بین تنها قصردشتی توانست به دور دوم صعود کند.
● ۱۹۶۸ - مکزیکو
تیم مشت زنی ایران در این دوره بازیهای المپیک شرکت نکرد.
● ۱۹۷۲ - مونیخ
تیم ایران شامل حسن اغماض، نصرت وکیل منفرد، وارتکس پارسانیان، جبار فعلی و منوچهر بهمنی بود.
حسن اغماض و پارسانیان بعد از صعود در دور دوم شکست خورده و حذف شدند. نصرت وکیل منفرد، جبار فعلی و منوچهر بهمنی در دور اول حذف شدند.
● ۱۹۷۶ - مونترال
مشت زنان ایران در المپیک ۱۹۷۶ در شش وزن حضور داشتند. سعید بشیری، بهزاد قائدی، پرویز بهمنی، علی بحری، محمد آذر حزین و پرویز بادپا تیم بوکس ایران را تشکیل می دادند.
سعید بشیری و علی بحری که در مبارزه نخست زیر چشمش شکاف برداشت در دور اول خذف شدند و بقیه مشت زنان ایرانی بعد از رسیدن به دور دوم از دور خارج شدند.
● ۱۹۸۰ - مسکو و ۱۹۸۴ - لس آنجلس
این دوره از بازیهای المپیک توسط ایران تحریم شد.
● ۱۹۸۸ - سئول
تیم مشت زنی ایران در این دوره بازیهای المپیک شرکت نکرد.
● ۱۹۹۲ - بارسلونا
انوشیروان نوریان، یوسف خاطری، سیامک ورزیده، علی اصغر کاظمی، مرتضی شیری وایرج کیارستمی اعضای تیم شش نفره بوکس ایران بودند.
همه مشت زنان در دور اول ناکام شدند. علی اصغر کاظمی بدون دستکش واردرینگ شده بود.
● ۱۹۹۶ - آتلانتا
تیم چهار نفره ایران عبارت بود از : کوروش ملایی، ایوب پور تاجی، بابک مقیمی و محمدرضا صمدی که متاسفانه همانند دوره های گذشته همگی به راحتی از دور مسابقات حذف شدند.
● ۲۰۰۰ - سیدنی
تیم پنج نفره ایران شامل بیژن باتمانی، بابک مقیمی، روح الله حسینی، محمد رحیم رحیمی و انوشیروان نوریان بود که سه نفر اول در دور اول حذف شدند و رحیمی و نوریان نیز به علت دوپینگ از حضور در مسابقات محروم شدند.
● ۲۰۰۴ - آتن
محمد عاشری تنها شرکت کننده ایران در رشته مشت زنی بود که پس از استراحت در دور اول، با شکست در مقابل رقیب ایتالیایی از دور مسابقات حذف شد.