تانک

خودروئی است با زره‌پوش که مجهز به اسلحه سبک یا سنگین از قبیل توپ، تیربار و آتشبار می‌باشد. بیشتر تانک‌ها مجهز به سلاح سنگین با زره‌پوش خیلی مقاوم می‌باشند. تانک‌هائی که کمتر …

خودروئی است با زره‌پوش که مجهز به اسلحه سبک یا سنگین از قبیل توپ، تیربار و آتشبار می‌باشد. بیشتر تانک‌ها مجهز به سلاح سنگین با زره‌پوش خیلی مقاوم می‌باشند. تانک‌هائی که کمتر از ۲۳ تن متر یک وزن دارند، به آنها تانک‌های سبک می‌گویند. استاندارد تانک‌های جنگی در ایالات متحده آمریکا در حدود ۴۵ تن متر یک می‌باشد. هر تانک حدود چهار تا هشت نفر خدمه دارد که تعداد سرنشینان آن بستگی به اندازه تانک و تعداد تسلیحات آن بستگی دارد.
تانک‌ها تقریباً قادر به حرکت در زمین‌های ناهموار هستند. می‌توانند از بلندی بالا بروند و از سراشیبی‌های تا ۳۵ درجه به سوی پائین حرکت نمایند. تانک‌ها در زمین‌های هموار، بیش از ۴۸ کیلومتر در ساعت دارند و بدور خود می‌چرخند. جدیدترین تانک‌ها دوزیسته هستند زیرا در آب و خشکی هر دو حرکت می‌کنند.
تانک‌های جدید دارای قدرت حمله تهاجمی تند و ضربه زدن با قدرت سبک آتشبا می‌باشند. تانک‌ها قادر به آتشباری به سوی پیاده نظام و از کار انداختن خودروهای دشمن و در هم کوبیدن مواضع خصم می‌باشد، انگلیسی‌ها رد جریان جنگ جهانی اول دست به کار ساختن تانک شدند و نخست افسران انگلیسی که از ساخته شدن تانک آگاهی یافه بودند از ابراز آنها به‌خاطر محرمانه بودن طرح تانک سازی خودداری می‌کردند. انگلستان برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ از تانک استفاده کرد. این تانک‌ها حرکتی کند داشت و از قدرت مانور چندان خوبی برخوردار نبود. با این حال همین تانک‌ها آلمانی‌ها را دچار ترس وهراس کرد. آلمانی‌ها سریعاً دست به‌کار ساختن دستگاه‌های ضد تانک شدند و چندی بعد خود صاحب تانک گشتند. تانک‌ها در ۱۹۱۷ در جنگ کامبرای به موفقیت فراوانی دست یافتند.
در جریان جنگ جهانی دوم تقریباً همه کشورها از تانک در ارتش‌های خود استفاده نمودند. آلمانی‌ها از تانک‌های سریع‌الحرکهٔ آذرخش خود در حمله به لهستان سود جستند. در جنگ‌های شمال آفریقا نبرد میان تانک‌ەای آلمانی و تانک‌های متفقین سرنوشت ساز بود زیرا در کنترل صحرا نقش عمده‌ای داشت. علاوه بر این آلمانی‌ها در حمله به روسیه از تانک‌ها به مقیاس وسیعی استفاده کردند. و ارتش آلمان‌ها مجهز به تانک بود. متفقین در ۱۹۴۴ وارد خاک آلمان و قسمت‌های وسیعی از آلمان را متصرف شدند. کمونیست‌ها و آمریکائی‌ها هر دو در جنگ کره در نبردها از تانک استفاده کردند.
● تانک‌های ویرانگر Tankdestroyer
تانکی است پیشرفته که برای اولین بار در ارتش‌های ایالات متحده آمریکا و انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. این حودروهای زرهی در جریان جنگ جهانی دوم قدرت سریع مانور و کارآئی‌های خود را در مأمورتی‌های جنگی نشان دادند. بر این تانک‌ها آتشبار و دیگر تجهیزات جنگی سوار کردند از جمله تانک M۳ ایالات متحده آمریکا مجهز به توپ ۱۰۵ میلی‌متری بود. و قدرت پرتاپ ۱۱ کیلومتری و سرعتی معادل ۵۶ کیلومتر در ساعت داشت. تانک ام ده توپی بر آن کار گذاشته شده بود که کالیبر توپش به سه اینچ می‌رسید. این تانک‌ها روی چرخ یا روی زنجیر حرکت می‌کردند.
● تانک Tank
ظاهراً نخستین تانک انگلیسی به نام لیتل ویلی در سال ۱۹۱۵ ساخته شد. مار اول که نوع تکمیل شده لیتل ویلی بود، در ۱۹۱۶ در عملیات رزمی به‌کار رفت و تانک‌های سنگین انگلیسی مارک اول بر دو نوع بود. تانک‌های مجهز به توپ و مسلسل که اصطلاحاً مذکر و تانک‌های مجهز به مسلسل که مؤنث نامیده شد. تانک‌های مسلح به مسلسل موظف بودند تانک‌های توپدار را در برابر حمله پیاده نظام دشمن حفظ کنند و از سوی تانک‌های توپدار مأموریت داشتند تا توپخانه و استحکامات و موانع دفاعی دشمن را زیر آتش بگیرند و تانک‌های مسلسل‌دار مأموریت تعقیب نیروهای گریزان دشمن را نیز برعهده داشتند تجربیات حاصل در نبردهای زرهی منجر به تغییراتی در تانک‌های مسلسل‌دار مارک چهارم و پنجم گشت و در نتیجه از آن پس آنها را تانک‌های دو جنسه نامیدند. تانک‌های سنگین انگلیسی مدل‌های مختلف مارک، حجیم و کم سرعت بود. فرانسوی‌ها نیز از پیشتازان سازنده تانک بودند و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها از تراکتور هولت آمریکائی بهره گرفتند.
نخستین تانک فرانسوی به نام اشنایدرسی آحدود ۵/۱۳ تن وزن داشت که از تانک‌های متوسط انگلیسی ۶ تن سنگین‌تربودو دومینتانک فرانسوی به‌نام سن شامون ۲۳ تن وزن داشت با این‌حال از تانک‌های انگلیسی چهار تن سبک‌تر بود. تانک‌های فرانسوی برای نخستین بار در ۱۹۱۷ وارد نبرد شدند. دیری نگذشت که فرانسوی‌ها بساخت تانک‌های متوسط پرداختند از جمله از تانک رنو ـ اف ـ تی می‌توان نام برد. با این حلا فرانسوی‌ها تانک شار ـ یک ـ آو شار ـ یک ـ ب را ساختند که هر یک ۶۸ تن وزن داشتند.
تکامل و بهبود مانور و فعالیت رزمی تانک‌های روز افزون بود تا جائی‌که در جنگ جهانی دوم تانک‌ها از تجهیزات نظامی مهم به‌شمار می‌رفت و بیشتر کشورهای صنعتی درگیر جنگ، تانک‌های کارآمدتری ساخته و وارد میدان نبرود کردند.
● تانک چیفتن (ساخت انگلستان)
این تانک جنگی حدود ۵۳ تن وزن داشت و یکی از تانک‌های خیلی سنگین بود. تانک چیفتن برای جنگ‌های میکروبی، هسته‌ای و شیمیائی دارای حفاظ خاصی است و بدو موتور مجهز است. یکی موتور اصلی، ۶ سیلندر پیستون متقابل و دیگری موتوری سه سیلندر که در مواقعی که تانک حرکت نمی‌کند و از موتور اصلی استفاده نمی‌کند ژنراتور و دیگر دستگاه‌ها را به‌کار می‌اندازد.
اسلحه تانک عبارت است از یک قبضه توپ ۱۲۰ میلیمتری مجهز به سیستم جایروکه امکان آتش در حال حرکت تاکتیکی را می‌دهد. همچنین دارای دو تیر بار کالیبر ۶۲/۷ مییمتری است که یکی هم محور توپ اصلی و دیگری برای دفاع ضد هوائی است.
لولهٔ توپ این تانک دارای حفاظ حرارتی ست و در میان لوله یک قسمت کلفت‌تر به نام تخلیه کننده لوله وجود دارد که فشار گاز داخل لوله را تنظیم می‌کند.
● تانک‌لئوپارد ـ یک آ ۳ (ساخت آلمان) لئوپارد ۱ ـ آ ۳ ساخت آلمان با استفاده از تکنیک‌های موجود و حداکثر سادگی در ساخت، شهرت داشته.
● قدرت آتش
اسلحه اصلی آن توپ ۱۰۵ میلیمتری ال ۷، آ ۳ است.
این توپ از مشهورترین توپ‌های مورد مصرف تانک‌ها است حداکثر برد مؤثر گلوله‌های آن در برابر زره تانک‌ها به ترتیب ۲۵۰۰ متر و ۵۵۰۰ متر می‌باشد.
● دستگاه‌های نشانه روی
تیرانداز ۷ یک دوربین فاصله‌یاب سه بعدی منطبق بر هم از نوع تی، ئی.ام ۲ آ بوده است. دوربین کمک تیرانداز یک تلسکوپ هم محور بالوله توپ است که عدسی چشمی آن روی برجک و عدسی شیئی آن با محور توپ ثابت شده است. مجهز به یک موتور ۱۰ سیلندر جناغی است و حداکثر بازده آن ۸۳۰ اسب در دور ۲۲۰۰ می‌باشد.