پیس‌میکرز (دستگاه تنظیم کننده قلب)

از سال‌های پیش آلیاژهای پلاتین ـ ایریدیم، برای ترمینال‌های باتری پیس‌میکر الکتریکی کار گذاشته شده در قلب بیمار استفاده گردید. الکترودهای دستگاه وارد قلب بیمار شده و به …

از سال‌های پیش آلیاژهای پلاتین ـ ایریدیم، برای ترمینال‌های باتری پیس‌میکر الکتریکی کار گذاشته شده در قلب بیمار استفاده گردید. الکترودهای دستگاه وارد قلب بیمار شده و به یک دریافت کنندهٔ کوچک که آن هم در بدن بیمار است وصل می‌شود و یک پنراتور با یک آنتن حلقه‌ای هوائی بر روی بدن بیمار یا در جیب بیمار در نزدیکی گیرنده قرار می‌گیرد. در لحظه‌ای که علایم نارسائی قلبی ظاهر می‌شود بیمار ژنراتور را روشن می‌کند. تحریکات ژنراتور به آنتن و سپس به گیرنده می‌رسد و از آنجا به الکترودها و آنگاه به پایانه‌های پلاتین ـ ایریدیم و از آنجا به اعصاب برای تحریک فعالیت قلب می‌رسد.
● پیس میکرز Pace Maker
دستگاه اعمال پالس به قلب، نوعی دستگاه نوسان‌ساز باتری که به‌منظور اعمال پالس الکتریکی جهت تحریک ماهیچه‌های قلب، در داخل بدن کار گذاشته می‌شود. عمل دستگاه می‌تواند به‌طور مداوم باشد یا اینکه از مداری فرمان بگیرد تا تنها در زمانی که ضربان قلب بیمار کاهش می‌یابد. شروع به کار کند. در معمول‌ترین و ارزانترین نوع آن از باتری‌های جیوه، روی، لیتیم یا مشابه آنان و ارزانترین نوع گردیده که نوع دیگر آن که دارای باتری اتمی است می‌تواند تا بیست سال کار کند. اما در شکل‌گیری ازین دستگاه از باتری‌های نیکل کادیمیم استفاده می‌شود که هر هفته به‌وسیلهٔ قرار دادن دستگاهی به مدت یک‌ساعت بر روی سینهٔ بیمار مجدداً سارژ می‌شوند.
● دستگاه‌های منظم کننده ضربان قلب (پیس میکرز) و اثر تشعشع الکترومغناطیس بر آنها
این دستگاه طرحی الکترونیکی است که مستقیماً ضربان قلب را به ۷۰ ضربان در دقیقه تنظیم می‌نماید و معمولاً زیر پوست تعبیه می‌کنند که از راه سیاهرگی به قلب اتصال دارد. انواع متعددی وجود دارد. بسته به تقاضا در حدود ۹۰ درصد کند کننده ضربان و ده درصد آنها تند کننده ضربان قلب طراحی شده‌اند.
بدبختانه بعضی از انواع الکترومغناطیس‌ها بر عمل بازدارنده دستگاه منظم کننده قلب اثر می‌گذارند. که در بیمار به‌صورت سرگیجه و غش یا حالت تهوع و این اثر بازدارنده تشعشع موجب مرگ بیماران می‌گردد. ولی دستگاه‌های جدید کمتر در معرض دخالت تشعشع الکترومغناطیس می‌باشند. و امروزه سعی این است که از این مهمان مزاحم پیش‌گیری شود. موضوع دیگر صاعقه‌ای است که بالی طبیعی جوی و منبع عظیم الکترومغناطیس به‌شمار می‌آید. علاوه بر این نیروگاه‌های برق می‌توانند به‌عنوان آنتن برق صاعقه را چندین کیلومتر به جای دورترین انتقال دهد. این ده‌ها هزار ولت برق می‌تواند به بیمارستان‌ها که دارای دستگاه‌های حساسی است منتقل گردد. اکثر کارخانه‌های سازنده این دستگاه‌ها از نیروی عظیم برق صاعقه و امثال آن غافل هستند. این نگرانی علاوه بر آلودگی وسیع‌تر آن نظر متخصصان و مدیران جوامع مترقی و پیشرفته را جلب کرده است. و نظر به اینکه این مسئله تازه با آن برخورد شده، با همکاری دولت‌های خود در پی یافتن راه چاره می‌باشند. اولین مراکزی را که در مد نظر دارند محیط کار کارگران کارخانه‌های عظیم است که طرح‌های الکترونیکی زیادی در آنجا تعبیه شده و در آن مراکز جوشکاری و تشعشع زیاد به کار می‌رود، در اکثر اطاق‌های محفظه‌دار و مصون‌کننده را دولت‌ها به کمک کارخانه‌داران به کار گماشته‌اند و تحت کنترل دولتی قرار دارند.