جاذبه و دافعه انسان‌ها

انسان‌ها را می‌توان بر اساس جاذبه و دافعه نسبت به یکدیگر به ۴ گروه تقسیم کرد. این نوع تقسیم را استاد مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) آورده است. دسته اول) افرادی هستند که نه جاذبه …

انسان‌ها را می‌توان بر اساس جاذبه و دافعه نسبت به یکدیگر به ۴ گروه تقسیم کرد. این نوع تقسیم را استاد مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) آورده است.
دسته اول) افرادی هستند که نه جاذبه دارند و نه دافعه. نه کسی را جذب می‌کنند و نه کسی را دفع. نه کسی آنها را دوست دارد و نه کسی با آنها دشمنی می‌ورزد. مثل سنگ بی‌اثر و بی‌تفاوت هستند. موجوداتی بی‌ارزش و پوچ و بی‌خاصیت.
دسته دوم) آنان که جاذبه دارند اما دافعه ندارند. با همه خوبند و همگان نیز با آنها دوست هستند. دشمنی ندارند. معلوم نیست چگونه توانسته‌اند در اجتماع متنوع و دارای آدم‌های گوناگون، چنین باشند. جز این که دروغگو یا متظاهر باشند و با هر کس مطابق خواست او رفتار کنند. آن که در زندگی هدفی دارد قطعا نمی‌تواند همه را با خود همراه کند.
دسته سوم) آنان که دافعه دارند اما جاذبه ندارند. دشمن می‌سازند و دوست نمی‌یابند. کشش مهر و محبت و خصلت انسانی در آنها نیست و بنابراین بمب دافعه هستند و توان جلب یک دوست را هم ندارند.
دسته چهارم) آنان که هم جاذبه دارند و هم دافعه. چون در حیات خویش هدفی را دنبال می‌کنند. عده‌ای را با خود همراه می‌سازند و گروهی را دور می‌سازند. هم موافق دارند و هم مخالف. البته این امر در داوری نسبت به شخصیت چنین انسان‌هائی مهم است که چه نوع افرادی را جذب و چه نوع افرادی را دفع می‌کنند. اگر خوب باشند، خوبان را چون آهن ربا در می‌ربایند و اگر بد باشند، بدان را.