بلبرینگ‌ها

یک بلبرینگ از این قسمت‌ها تشکیل شده است: ـ یک حلقه داخلی ـ یک حلقه خارجی این دو قسمت مسیر غلطش را پدید می‌آورند. قطعات غلطان که ممکن است به‌صورت ساچمه‌ها، غلط‌ها، مخروط‌ها یا …

یک بلبرینگ از این قسمت‌ها تشکیل شده است:
ـ یک حلقه داخلی
ـ یک حلقه خارجی این دو قسمت مسیر غلطش را پدید می‌آورند. قطعات غلطان که ممکن است به‌صورت ساچمه‌ها، غلط‌ها، مخروط‌ها یا سوزن‌هائی باشند.
ـ یک قفس در وسط جا گرفته که قطعات غلطان را در جای خود نگاه می‌دارد. حلقه‌ها و اجزاء غلطان از جنس فولاد کروم‌دار ساخته و پرداخته بوده که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته‌اند.
قفس، از فولاد معمولی ساخته و عموماً باسمه‌ای می‌باشد.
● انواع بلبرینگ:
▪ بلبرینگ ساچمه‌ای (برای بارها یکم)
▪ بلبرینگ با یک ردیف ساچمه
بلبرینگ‌هائی که جایگاه ساچمه آن به‌صورت مقعر و تماس افقی است: این بلبرینگ‌ها امکان دریافت بارها را به‌صورت شعاعی و محوری می‌دهند.
بلبرینگ‌هائی که جایگاه ساچمه به‌صورت مورب و تماس مایل است: این بلبرینگ‌ها امکان دریافت یک نیروی محوری در یک جهت را می‌دهند. این انواع برای مواقعی که محور خیلی زیاد خمیده است توصیه نمی‌شوند.
▪ بلبرینگ با دو ردیف ساچمه
بلبرینگ که جایگاه ساچمهٔ آن به‌صورت مفصلی کروی است. این بلبرینگ‌ها امکان دریافت بار شعاعی و بار محوری را می‌دهند و برای محورهای تحت نیروی زیاد مناسبند. این انواع مشابهت بسیار زیاد با بالشتک مفصل کروی دارند.
ـ بلبرینگ که جایگاه ساچمهٔ آن به‌صورت مورب و تماس آن مایل است: این بلبرینگ‌ها برای نیروهای فشاری محوری در دو جهت به‌کار می‌روند.
ـ بلبرینگ قرقره‌ای که امکان بارهای زیادتری را نسبت به انواع ساچمه‌ای می‌دهد.
بلبرینگ با یک ردیف قرقره ـ بلبرینگ با قرقره‌های استوانه‌ای و جاگرفتگی قرقره روی حلقهٔ داخلی.
▪ بلبرینگ با قرقره‌های مخروطی: این بلبرینگ‌ەا می‌توانند یک بار شعاعی و باری محوری را پدید می‌آورند. این نوع قرقره‌ها امکان دریافت و تحمل یک بار شعاعی و یک بار محوری را پدید می‌آوردند. این نوع قرقره‌ها می‌توانند برای محورهای بسیار خمیده مورد استفاده قرار گیرند. این بلبرینگ با بلبرینگ‌های نوع ساچمه‌ای و جایگاه مفصلی مشابهت داشته ولی بارهای بسیار زیادتری را تحمل می‌کند.
▪ بلبرینگ‌های سوزنی: قرقره‌های این بلبرینگ‌ها به شکل بسیار دراز می‌باشند قفس میانی ممکن است وجود داشته یا نداشته باشد. انواع بلبرینگ‌های سوزنی نوع کامل بدون حلقه داخلی و نوع فشنگی.
▪ بلبرینگ با دو ردیف قرقره ـ این بلبرینگ‌ها به‌صورت مفصلی مسیر غلتش حلقهٔ خارجی درین بلبرینگ‌ها کروی است. قرقره‌ها به شکل یک بشکه بسیار کوچک می‌باشند.
این نوع قرقره‌ها امکان دریافت و تحمل یک بار شعاعی و یک بار محوری را پدید می‌آورند.
این نوع قرقره‌ها می‌توانند برای محورهای بسیار خمیده مورد استفاده قرار گیرند. این بلبرینگ با بلبرینگ‌های نوع ساچمه‌ای و جایگاه مفصلی مشابهت داشته ولی بارهای بسیار زیادتری را تحمل می‌کند.
بلبرینگ‌های سوزنی قرقره‌های این بلبرینگ به شکل بسیار دراز نمی‌باشند قفس میانی ممکن است وجود داشته یا نداشته باشد. انواع بلبرینگ‌های سوزنی نوع کامل بدون حلقه و نوع فشنگی.