سرخک Measles

● علائم : - آبریزش از بینی و سرفه خشک - سردرد - تب ۴۰ درجه (۱۰۴ درجه F) - دانه‌های کوچک و سفید داخل دهان - درد و قرمزی چشم، عدم تحمل نور - بثورات قرمز مایل به قهوه‌ای کوچک که ابتدا در پشت گوشها …

● علائم : - آبریزش از بینی و سرفه خشک - سردرد - تب ۴۰ درجه (۱۰۴ درجه F) - دانه‌های کوچک و سفید داخل دهان - درد و قرمزی چشم، عدم تحمل نور - بثورات قرمز مایل به قهوه‌ای کوچک که ابتدا در پشت گوشها و سپس تنه و دیگر نقاط ظاهر می‌گردد
سرخک یک بیماری عفونی شایع در کودکان است و بر اثر ویروس بوجود می‌آید. این بیماری بسیار مسری بوده و دوره نهفتگی آن بین ۸ تا ۱۴ روز می‌باشد. اولین نشانه‌های آن معمولاً مانند سرماخوردگی است. این بیماری با تب بالا رونده همراه است و در داخل دهان روی پوشش داخلی لپها دانه‌های سفیدی (دانه‌های کوپلیک) kopliks spots ظاهر می‌شوند.
چشمان کودک ممکن است قرمز و دردناک شوند. سه روز بعد از اولین نشانه‌ها دانه‌های کوچک برنگ قرمز مایل به قهوه‌ای در پشت گوشها پدید می‌آیند این دانه‌ها بتدریج بهم می‌پیوندند و به تنه و دیگر قسمتهای بدن از جمله صورت گسترش می‌یابند.
● آیا خطرناک است؟
سرخک یک بیماری ناخوشایندی برای کودک است اما معمولاً خطری در بر ندارد. در موارد اتفاقی ممکن است اشکال پیچیده‌تری مانند عفونت گوش میانی، ذات‌الریه، یا ورم مغز بخود بگیرد.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) دمای بدن کودکتان را اندازه بگیرید اگر تب داشت آنرا با کمپرس آب ولرم پائین بیاورید.
۲) اگر چشمهای وی درد می‌کنند آنها را با آب سرد شستشو دهید.
۳) مکرراً مقادیر کمی آب به او بدهید تا مایعات بدنش تأمین شود.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
هر چه زودتر برای مشخص کردن بیماری با دکتر تماس بگیرید. اگر حال کودک بعد از آنکه ظاهراً از سرخک بهبود یافت مجدداً بدتر شد و یا چنانچه از گوش درد شکایت داشته باشد بلادرنگ دکتر را خبر کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر به شما توصیه خواهد کرد کودک را تا زمان پائین آمدن تب در حالت استراحت نگهدارید. برای بررسی عفونت گوش، به معاینه گوش کودک می‌پردازد اگر گوش عفونت داشته باشد آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد.
در صورت درد چشم، برای وی قطره خواهد نوشت.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودک را تا زمان از بین رفتن جوشها بمدرسه نفرستید.
دیگر فرزندان خود را در برابر سرخک واکسن بزنید مصونیت‌سازی در حدود ۱۳ ماهگی توصیه میشود.۱